مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,415
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

675
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تصویر ستاره در سینمای ایران (مطالعه موردی ستاره زن نیمه دوم دهه 70)

صفحات

 صفحه شروع 31 | صفحه پایان 56

چکیده

 مقاله حاضر به مطالعه ارتباطی«ستاره» در سینمای بعد از انقلاب اسلامی پرداخته است. به این منظور, نظریه ریچارد دایر مبنی بر «کارکرد ایدئولوژیک ستاره» مبنا قرار گرفته است. دایرجاذبه ستاره را محصول معانی خاصی می داند که ستاره در خود دارد. در این مطالعه هدیه تهرانی ستاره نیمه دوم دهه 70 انتخاب شد و با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی و تکنیک نشانه شناسی 13 فیلم اول وی با واحد تحلیل «صحنه» تحلیل گردیدند. نتایج این پژوهش نشان داد پنج مولفه کارگردان های مطرح, شخصیت ستاره, نقش های مقابل, تفاوت ستاره با دیگر زنان فیلم و همچنین نوع فیلم های ستاره در شکل گیری ستاره نقش داشته اند همچنین تصویر هدیه تهرانی حامل معانی و ارزش های ویژه ای است که برای جامعه آن زمان جذابیت خاص داشته است. هدیه تهرانی در فیلم هایش نقش اول فیلم, فعال, شاغل, توانمند در اجتماع, مادی گرا, در خانواده ای با وضع مالی خوب, بالاتر از مرد اول فیلم, راحت در ارتباط گیری با مردان, غیر ملتزم به سنت های خانواده, مجرد, مستقل, دارای اعتماد به نفس و جسارت بالا و پوشش متفاوت است از این روی وی زنی بیشتر نوگرا نامیده می شود. نوگرا بودن ستاره, معلول و البته بازتابی از جامعه تغییر یافته ایران در نیمه دوم دهه 70 است. در واقع عنصر زمان نیز در شکل گیری تصویر ستاره نقش ویژه ای دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خانیکی، هادی، گوهریان، الهام، و رهبر، مصطفی. (1392). تصویر ستاره در سینمای ایران (مطالعه موردی ستاره زن نیمه دوم دهه 70). مطالعات فرهنگی و ارتباطات، 9(33)، 31-56. SID. https://sid.ir/paper/118060/fa

    Vancouver: کپی

    خانیکی هادی، گوهریان الهام، رهبر مصطفی. تصویر ستاره در سینمای ایران (مطالعه موردی ستاره زن نیمه دوم دهه 70). مطالعات فرهنگی و ارتباطات[Internet]. 1392؛9(33):31-56. Available from: https://sid.ir/paper/118060/fa

    IEEE: کپی

    هادی خانیکی، الهام گوهریان، و مصطفی رهبر، “تصویر ستاره در سینمای ایران (مطالعه موردی ستاره زن نیمه دوم دهه 70)،” مطالعات فرهنگی و ارتباطات، vol. 9، no. 33، pp. 31–56، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/118060/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button