Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,431
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

709
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

موانع ارتقای زنان در نظام آموزش پزشکی ایران: مطالعه ای کیفی در جامعه شناسی آموزش پزشکی

صفحات

 صفحه شروع 11 | صفحه پایان 41

چکیده

 صرف نظر از اینکه در یک دهه گذشته سهم زنان در آموزش عالی, به ویژه در مقاطع کارشناسی و عمومی افزایش یافته است و بارقه هایی از گسترش حضور زنان در موقعیت های شغلی بالاتر وزارت بهداشت, درمان و آموزش پزشکی دیده می شود, اما حضور ایشان در مقاطع بالای تحصیلی و شغلی نظام آموزش پزشکی همچنان اندک و کمرنگ بوده و نابرابری ها و تحریم های اجتماعی مبتنی بر جنسیت در این حوزه چشمگیر است. در این مقاله, با اتخاذ رویکرد روش شناختی کیفی و با استفاده از تکنیک «مصاحبه با مطلعین کلیدی» تلاش شده است فهم شماری از مطلعین کلیدی نظام آموزش پزشکی ایران درباره این موضوع مورد مطالعه قرار گیرد. یافته های این واکاوی نشان می دهد که مشارکت کنندگان, پنج مقوله یا عامل مهم مرتبط با عاملیت و ساختار را به مثابه موانع عمده در مشارکت جدی و واقعی زنان در مقاطع و مدارج بالای علمی و دانشگاهی نظام آموزش پزشکی مشخص کرده اند. این پنج عامل بازدارنده عبارتند از: «وارد شدن به حوزه ازدواج و خانواده», «مردسالاری یا پدرسالاری موجود در فرهنگ جامعه ایرانی», «مسائل مالی و اقتصادی», «تفاوت های روانشناختی موجود میان دو جنس» و «مساله رعایت حدود شرعی و عرفی در روابط بین دو جنس». همچنین از نظر مشارکت کنندگان, اگرچه نقش مسوولین و تصمیم گیران نظام آموزش پزشکی در عدم دستیابی زنان به پست های مدیریتی پررنگ است, اما نمی توان نقشی بازدارنده در خصوص ادامه تحصیل زنان برای ایشان قائل شد. من حیث المجموع, می توان عامل «خانواده مردسالار و مبتنی بر کلیشه های جنسیتی» را در صورت بندی تحریم های اجتماعی مبتنی بر جنسیت و سلب فرصت های برابر پیشرفت از زنان در حوزه نظام آموزش پزشکی ایران به عنوان عاملی بسیار موثر معرفی نمود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    ودادهیر، ابوعلی، ساداتی، سیدمحمدهانی، و نوربخش، سیدمرتضی. (1392). موانع ارتقای زنان در نظام آموزش پزشکی ایران: مطالعه ای کیفی در جامعه شناسی آموزش پزشکی. مطالعات فرهنگی و ارتباطات، 9(31)، 11-41. SID. https://sid.ir/paper/118075/fa

    Vancouver: کپی

    ودادهیر ابوعلی، ساداتی سیدمحمدهانی، نوربخش سیدمرتضی. موانع ارتقای زنان در نظام آموزش پزشکی ایران: مطالعه ای کیفی در جامعه شناسی آموزش پزشکی. مطالعات فرهنگی و ارتباطات[Internet]. 1392؛9(31):11-41. Available from: https://sid.ir/paper/118075/fa

    IEEE: کپی

    ابوعلی ودادهیر، سیدمحمدهانی ساداتی، و سیدمرتضی نوربخش، “موانع ارتقای زنان در نظام آموزش پزشکی ایران: مطالعه ای کیفی در جامعه شناسی آموزش پزشکی،” مطالعات فرهنگی و ارتباطات، vol. 9، no. 31، pp. 11–41، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/118075/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا