Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,790
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,014
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه مصرف رسانه ای و نگرش به طرحواره جنسیتی زنان

صفحات

 صفحه شروع 201 | صفحه پایان 228

چکیده

 امروزه نقش رسانه ها به عنوان یکی از مهم ترین عوامل اجتماعی در انتقال ارزش ها و میراث اجتماعی و فرهنگی جوامع مورد توجه دانشمندان و صاحب نظران علوم اجتماعی و ارتباطات قرار گرفته است. در این میان, نقش مصرف رسانه ای و اثرات آن بر شکل گیری طرحواره ها و کلیشه های جنسیتی نقش های خانوادگی, اجتماعی و حرفه ای زنان از اهمیت خاصی برخوردار می باشد. بر این مبنا, هدف اصلی این مقاله تبیین رابطه مصرف رسانه ای و نگرش به طرحواره جنسیتی زنان در جامعه آماری مورد مطالعه می باشد.این مطالعه از نوع پیمایش اجتماعی بوده و از تکنیک پرسشنامه توأم با مصاحبه برای جمع آوری داده های تحقیق استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه زنان 15 تا 65 سال شهر کاشان در سال 1390 می باشد. با استفاده از فرمول نمونه گیری کوکران تعداد 400 نفر به عنوان حجم نمونه تعیین و با استفاده از روش نمونه گیری سهمیه ای انتخاب و مورد بررسی قرار گرفته اند. یافته های تحقیق و نتایج فعالیت آماری مربوطه, رابطه مستقیم و معنی دار متغیرهای میزان استفاده از انواع فیلم های سینمایی و برابری گرایی جنسیتی (Tc=0.095) در سطح اطمینان 95 درصد را مورد تایید قرار داده است. همچنین, نتایج آزمون F با مقدار (F=5.559) تفاوت معنی دار نگرش به برابری جنسیتی برحسب رسانه مورد استفاده (شبکه های داخلی و خارجی) را مورد تایید قرار داده است. به گونه ای که پاسخگویانی که از شبکه های تلویزیون داخلی برای دیدن فیلم استفاده می کنند نگرشی متفاوت نسبت به گروه هایی دارند که از شبکه های ماهواره ای و CD و DVD فیلم های خارجی استفاده می کنند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    نیازی، محسن، و شفایی مقدم، الهام. (1391). رابطه مصرف رسانه ای و نگرش به طرحواره جنسیتی زنان. مطالعات فرهنگی و ارتباطات، 8(26)، 201-228. SID. https://sid.ir/paper/118116/fa

    Vancouver: کپی

    نیازی محسن، شفایی مقدم الهام. رابطه مصرف رسانه ای و نگرش به طرحواره جنسیتی زنان. مطالعات فرهنگی و ارتباطات[Internet]. 1391؛8(26):201-228. Available from: https://sid.ir/paper/118116/fa

    IEEE: کپی

    محسن نیازی، و الهام شفایی مقدم، “رابطه مصرف رسانه ای و نگرش به طرحواره جنسیتی زنان،” مطالعات فرهنگی و ارتباطات، vol. 8، no. 26، pp. 201–228، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/118116/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا