Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,965
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

844
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نشانه شناسی تبلیغات در شبکه های ماهواره ای و داخلی (با تاکید بر دیدگاه اسطوره شناسی بارت)

صفحات

 صفحه شروع 155 | صفحه پایان 176

چکیده

 هدف مطالعه حاضر, نشانه شناسی تبلیغات در شبکه های ماهواره ای فارسی زبان و داخلی بر اساس دیدگاه رولان بارت است. تحقیق حاضر با رویکردی کیفی صورت گرفته است و جامعه هدف پژوهش حاضر, آگهی های پخش شده از شبکه سه سیما و جم تیوی از کانال ماهواره ای فارسی زبان در دو ماهه اول تابستان 94 بوده که از هر دو شبکه, دو پیام متجانس به روش نمونه گیری هدفمند و غیرتصادفی جهت تحلیل نشانه شناختی انتخاب گردید. پس از جمع آوری تبلیغات بازرگانی در مدت معین, از شبکه 3 سیما تعداد 112 پیام بازرگانی و شبکه جم تی وی 48 پیام جمع آوری و در هشت طبقه موضوعی دسته بندی و مورد مطالعه قرار گرفتند. نتایج حاکی از آن بود که تبلیغات بررسی شده در هر دو بستر فرهنگی منطبق با دیدگاه بارت از نوع پیام های مخدوش بودند که دارای معانی ضمنی فراوانی بودند و با استفاده از نشانه ها سعی در اسطوره سازی جهت تحریف واقعیت را داشتند. نتایج همچنین حاکی از این بود که, تبلیغات شبکه ماهواره ای نه تنها موازین اخلاقی و فرهنگی موجود در کشور مخاطب را نادیده می گیرند بلکه در کنار تبلیغ کالا, سعی در تحریف فرهنگ و تغییر آن, ایجاد سبکی جدید در زندگی مردم ایران و جایگزینی برای اسطوره های ملی مذهبی ایرانی بودند. در تبلیغات داخلی نیز با وجود رعایت برخی موازین اخلاقی و توجه به بسترهای فرهنگی موجود در جامعه, باز هم تبلیغات در خدمت نظام سرمایه داری عمل کرده و هدف اساسی آن بیشتر صرف تبلیغ و اسطوره سازی بود. به طوری که این رویداد در شبکه های ماهواره ای اخلاق را نیز در خدمت سودآوری و تحریف فرهنگ جامعه هدف قرار داده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مختاری، مریم، و ابتکاری، محمدحسین. (1395). نشانه شناسی تبلیغات در شبکه های ماهواره ای و داخلی (با تاکید بر دیدگاه اسطوره شناسی بارت). مطالعات فرهنگی و ارتباطات، 12(43 )، 155-176. SID. https://sid.ir/paper/118180/fa

    Vancouver: کپی

    مختاری مریم، ابتکاری محمدحسین. نشانه شناسی تبلیغات در شبکه های ماهواره ای و داخلی (با تاکید بر دیدگاه اسطوره شناسی بارت). مطالعات فرهنگی و ارتباطات[Internet]. 1395؛12(43 ):155-176. Available from: https://sid.ir/paper/118180/fa

    IEEE: کپی

    مریم مختاری، و محمدحسین ابتکاری، “نشانه شناسی تبلیغات در شبکه های ماهواره ای و داخلی (با تاکید بر دیدگاه اسطوره شناسی بارت)،” مطالعات فرهنگی و ارتباطات، vol. 12، no. 43 ، pp. 155–176، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/118180/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا