مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,387
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

867
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مصرف محلی و فرهنگ عامه جهانی فیلم های عامه پسند هندی و تماشاگران زاهدانی

صفحات

 صفحه شروع 11 | صفحه پایان 32

چکیده

 فیلمهای عامه پسند هندی به عنوان نوعی فرهنگ عامه جهانی, در جامعه ایران و در مقیاسی وسیع مورد استفاده است. این امر پدیده نو ظهوری نیست و پیشینه آن به دهه 30 برمی گردد؛ اما تاکنون در مورد چگونگی فرایند مصرف این فیلمها و نوع ارتباطی که تماشاگران ایرانی با آنها دارند, پژوهشی انجام نگرفته است. پژوهش حاضر در چارچوب سنت مطالعات فرهنگی, خوانشهایی را که تماشاگران زاهدانی از فیلمهای عامه پسند هندی دارند, دریافت و تبیین نموده است. برای انجام این کار از یک روش شناسی «کیفی ترکیبی» که به طور توامان دربرگیرنده: 1) استنتاج رمزگان اجتماعی, فنی و ایدئولوژیک فیلمهای عامه پسند هندی؛ 2) تحلیل زمینه اجتماعی فرهنگی تماشاگران و 3) دریافت خوانشهای تماشاگران مورد مطالعه می باشد, استفاده شده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که فیلمهای عامه پسند هندی, به عنوان نوعی فرهنگ عامه جهانی, ساختارها و روابط قدرتی را در سطحِ جهان روایی خلق می نمایند, که به نوعی متاثر از ساختارها و روابط قدرت موجود در جهان اجتماعی هند و در راستای طبیعی جلوه دادن آنها است. وقتی که در اثر فرایند های جهانی شدن, فرهنگ عامه جهانی در مقیاسی محلی مصرف می شود, صورت بندی گفتمانی اش متناسب با هویت گفتمانی مصرف کنندگان محلی و مسایل آنها, تا حدود زیادی تغییر می یابد, و حتی در مواردی کاملا تغییر می کند. متون فرهنگ عامه جهانی می توانند زمینه ایی را فراهم نمایند که مصرف کنندگان محلی, قالب زمان و مکان را بشکنند و بر محدودیتهای فرهنگی, اجتماعی و سیاسی شان فائق آیند.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

اباذری، یوسفعلی، و شهلی بر، عبدالوهاب. (1387). مصرف محلی و فرهنگ عامه جهانی فیلم های عامه پسند هندی و تماشاگران زاهدانی. مطالعات فرهنگی و ارتباطات، 4(12)، 11-32. SID. https://sid.ir/paper/118246/fa

Vancouver: کپی

اباذری یوسفعلی، شهلی بر عبدالوهاب. مصرف محلی و فرهنگ عامه جهانی فیلم های عامه پسند هندی و تماشاگران زاهدانی. مطالعات فرهنگی و ارتباطات[Internet]. 1387؛4(12):11-32. Available from: https://sid.ir/paper/118246/fa

IEEE: کپی

یوسفعلی اباذری، و عبدالوهاب شهلی بر، “مصرف محلی و فرهنگ عامه جهانی فیلم های عامه پسند هندی و تماشاگران زاهدانی،” مطالعات فرهنگی و ارتباطات، vol. 4، no. 12، pp. 11–32، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/118246/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button