Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

762
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

647
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل ابزارهای بلاغی در بازی های رایانه ای هدفمند: مطالعه ی موردی بازی مک دونالد

صفحات

 صفحه شروع 115 | صفحه پایان 149

چکیده

 بازی های رایانه ای هدفمند گونه ای از بازی های رایانه ای هستند که قابلیت سرگرم سازی بالقوه در این رسانه ی نوین را در جهت تحقق کارکردهای مشخصی در زمینه های مختلف آموزشی, مهارت بخشی, ترویجی, ایدئولوژیک و نظایر آن به خدمت می گیرند. این بازی ها, از شکلی از بلاغت رسانه ای بهره می برند که به طور انحصاری به اقتضائات تکنولوژیک, رسانه ای و ارتباطی بازی رایانه ای مربوط می شود. هدف این پژوهش ایجاد آگاهی انتقادی در خصوص چگونگی عملکرد متقابل عناصر ساختاری بازی های رایانه ای هدفمند در قالب ابزارهای بلاغی برای تحقق کارکرد متن بوده است. ابزارهای بلاغی, ساختارهایی پدید آمده از همنشینی عناصر تشکیل دهنده ی بازی رایانه ای به مثابه ی متن رسانه ای هستند. در این مقاله, پس از مرور ادبیات نظری موجود, با ترکیب رویکردهای روش شناختی و نظری همساز در مطالعات رسانه ای, بلاغی و بازی شناسی, روشی برای تحلیل بلاغت در بازی های رایانه ای پیشنهاد شد. سپس با استفاده از این روش پیشنهادی, بازی رایانه ای بازی مک دونالد به عنوان مطالعه ی موردی, مورد تحلیل قرار گرفت. یافته های پژوهش نشان داد که در طراحیبازی مک دونالد, ازطریق ترکیب عناصر زیباشناختی در سه لایه ی نشانه ای, روایی, و رویه ای متن, تمهیدات متنوعی برای خلق ابزارهای بلاغی, به کار رفته است. برخی از این تمهیدات عبارتند از: استفاده از نام ها, لوگوها, و هویت های حقوقی شناخته شده در جهان واقعی و تاریخی در جهان متن؛ محدودسازی جهان بازی؛ ارائه ی اطلاعاتی درباره ی جهان تاریخی و بازی کردن با آنها در جهان متن؛ القای نوعی منطق و طرز تفکر درباره ی موضوعی مشخص که بین جهان متن و جهان واقعی و تاریخی مشترک اند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کوثری، مسعود، و طاهری، آرین. (1394). تحلیل ابزارهای بلاغی در بازی های رایانه ای هدفمند: مطالعه ی موردی بازی مک دونالد. مطالعات فرهنگی و ارتباطات، 11(40 )، 115-149. SID. https://sid.ir/paper/118294/fa

    Vancouver: کپی

    کوثری مسعود، طاهری آرین. تحلیل ابزارهای بلاغی در بازی های رایانه ای هدفمند: مطالعه ی موردی بازی مک دونالد. مطالعات فرهنگی و ارتباطات[Internet]. 1394؛11(40 ):115-149. Available from: https://sid.ir/paper/118294/fa

    IEEE: کپی

    مسعود کوثری، و آرین طاهری، “تحلیل ابزارهای بلاغی در بازی های رایانه ای هدفمند: مطالعه ی موردی بازی مک دونالد،” مطالعات فرهنگی و ارتباطات، vol. 11، no. 40 ، pp. 115–149، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/118294/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا