مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,131
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

306
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزیابی نرخ بازده آموزش: مسائل، چالش ها و چشم اندازها

صفحات

 صفحه شروع 429 | صفحه پایان 461

چکیده

 هدف اصلی این مقاله, ارزشیابی آثار مهم ترین مسائل و چالش های روش شناسی ارزیابی نرخ بازده آموزش برای دستیابی به برآوردهای معتبر و دقیق است. برای انجام این مهم, ابتدا پیشینه بسیار وسیع ارزیابی نرخ بازده آموزش, به طور انتقادی مرور می شود. سپس, با استفاده از داده های آماری استخراج شده از نتایج آمار گیری از ویژگی های اقتصادی- اجتماعی 1381 مرکز آمار, اهمیت مسائلی مانند روش برآورد نرخ بازده (روش جبری در مقایسه با روش آماری), هزینه فرصت برای افراد در سنین تحصیلات اجباری, مسائل انتخاب و درون زایی و مساله گروه بندی و ساختار سلسله مراتبی بررسی و آثار آن در برآوردهای نرخ بازده آموزش به طور تجربی ارزیابی می شود. نتایج کلیدی تحقیق عبارت اند از: (1) نرخ بازده برای شاغلان سرپرست خانوار مثبت, اما میزان آن کمتر از میانگین سایر کشورها ارزیابی شده است, (2) نرخ بازده برای زنان بیشتر از مردان و برای شاغلان شهری بیشتر از شاغلان روستایی است, (3) نرخ بازده آموزش عالی بیشتر از بازده آموزش و پرورش (عمومی) است و (4) برآوردهای نرخ بازده نسبت به مسائل روش شناسی یعنی روش برآورد, هزینه فرصت و مسائل انتخاب, درون زایی و گروه بندی یا ساختار سلسله مراتبی مشاهدات حساس اند, به گونه ای که نادیده گرفتن آن ها به کم برآوردی نرخ بازده آموزش منجر می شود و می تواند در خصوص تخصیص بهینه منابع به آموزش و در مسیر توسعه جوامع مشکلات جدی ایجاد کند. در پایان, محورهای کلیدی مانند چگونگی لحاظ کردن مسائل مذکور به طور همزمان, به منزله چشم انداز تحقیقات آتی ارزیابی نرخ بازده آموزش پیشنهاد شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نادری، ابوالقاسم. (1393). ارزیابی نرخ بازده آموزش: مسائل, چالش ها و چشم اندازها. تحقیقات اقتصادی، 49(2)، 429-461. SID. https://sid.ir/paper/11909/fa

    Vancouver: کپی

    نادری ابوالقاسم. ارزیابی نرخ بازده آموزش: مسائل, چالش ها و چشم اندازها. تحقیقات اقتصادی[Internet]. 1393؛49(2):429-461. Available from: https://sid.ir/paper/11909/fa

    IEEE: کپی

    ابوالقاسم نادری، “ارزیابی نرخ بازده آموزش: مسائل, چالش ها و چشم اندازها،” تحقیقات اقتصادی، vol. 49، no. 2، pp. 429–461، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/11909/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button