مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,747
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

890
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

خلاقیت در کودکان: بررسی مدل علی کنترل ادراک شده، سبک های انگیزشی و خلاقیت

صفحات

 صفحه شروع 41 | صفحه پایان 69

کلیدواژه

باورهای اسنادی (کنترلیQ3
راهبردی و ظرفیتی)Q3

چکیده

 پرورش خلاقیت از جمله اهداف اساسی است که همواره مدنظر محققان و برنامه ریزان تعلیم و تربیت قرار گرفته است. تاثیر باورهای شناختی و انگیزشی بر خلاقیت در تحقیقات بسیاری مورد کنکاش قرار گرفته است. هدف از پژوهش حاضر بررسی قدرت پیش بینی باورهای اسنادی در خلاقیت کودکان با واسطه گری سبک های انگیزشی بود. در این راستا مدلی سلسله مراتبی ارائه شد که در آن باورهای اسنادی به عنوان متغیر برون زاد, سبک های تنظیمی انگیزش به عنوان متغیر واسطه ای و خلاقیت به عنوان متغیر درون زاد در نظر گرفته شدند. مفروضه اصلی مدل وجود نقش واسطه گری سبک های انگیزشی در رابطه متغیر برونزاد و درون زاد مدل بود. نمونه پژوهش حاضر 132 دانش آموز پسر مقطع ابتدایی در پایه های کلاسی چهارم و پنجم, ناحیه یک آموزش و پرورش شهر شیراز بود. به منظور بررسی باورهای اسنادی از پرسشنامه ادراک کنترل دانش آموز ولبرن و همکاران و برای تعیین سبک های انگیزشی از پرسشنامه خودگردانی یادگیری ریان و کانل استفاده شد. جهت اندازه گیری خلاقیت شیوه سنجش عملیاتی خلاقیت آمابیل به کار گرفته شد. روایی و پایایی ابزارهای مورد نظر احراز گردید. یافته های حاصل از تجزیه و تحلیل رگرسیون چندمتغیره به شیوه همزمان نشان داد که باورهای اسنادی راهبردی و ظرفیتی چه به صورت تفکیکی و چه به صورت همزمان پیش بینی کننده سبک های تنظیمی انگیزش بودند. چنانچه در سبک تنظیمی بیرونی, باورهای راهبردی تلاش و دیگران به صورت مثبت, و باورهای ظرفیتی تلاش و توانایی به صورت منفی پیش بینی کننده بودند. در سبک تنظیمی درون فکنی, صرفا دیگران پیش بینی کننده مثبت بودند. در سبک تنظیمی همانندسازی, باورهای راهبردی تلاش و عوامل ناشناخته به صورت منفی و باور راهبردی دیگران و باور ظرفیتی توانایی به صورت مثبت این عامل را پیش بینی نمودند. در سبک تنظیمی درونی نیز عامل توانایی با ضریب مثبت و عامل راهبردی ناشناخته و عامل ظرفیتی شانس به صورت منفی پیش بینی کننده معنادار بودند. همچنین از سبک های تنظیمی فقط سبک تنظیمی درون فکنی با قدرت پیش بینی کنندگی منفی و سبک تنظیمی همانندسازی با قدرت پیش بینی کنندگی مثبت, خلاقیت در کودکان را تبیین کردند. یافته های حاصل موید فرضیه های ذکر شده بودند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    جوکار، بهرام، خیر، محمد، و البرزی، محبوبه. (1387). خلاقیت در کودکان: بررسی مدل علی کنترل ادراک شده, سبک های انگیزشی و خلاقیت. پژوهش های نوین روانشناختی (روانشناسی دانشگاه تبریز)، 3(12)، 41-69. SID. https://sid.ir/paper/120320/fa

    Vancouver: کپی

    جوکار بهرام، خیر محمد، البرزی محبوبه. خلاقیت در کودکان: بررسی مدل علی کنترل ادراک شده, سبک های انگیزشی و خلاقیت. پژوهش های نوین روانشناختی (روانشناسی دانشگاه تبریز)[Internet]. 1387؛3(12):41-69. Available from: https://sid.ir/paper/120320/fa

    IEEE: کپی

    بهرام جوکار، محمد خیر، و محبوبه البرزی، “خلاقیت در کودکان: بررسی مدل علی کنترل ادراک شده, سبک های انگیزشی و خلاقیت،” پژوهش های نوین روانشناختی (روانشناسی دانشگاه تبریز)، vol. 3، no. 12، pp. 41–69، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/120320/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button