مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,484
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,387
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش حل مساله در تغییر راهبردهای مقابله ای دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 83 | صفحه پایان 101

چکیده

 هدف این مطالعه, بررسی اثربخشی آموزش مهارت حل مساله گروهی در تغییر راهبردهای مقابله ای دانشجویان بود. بدین منظور 20 دانشجو به وسیله روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل (هریک به تعداد 10 نفر) تقسیم شدند. پیش از اجرای آموزش حل مساله برای دانشجویان گروه آزمایش, هر دو گروه به وسیله پرسشنامه راهبردهای مقابله ای بیلینگز و موس, مورد سنجش قرار گرفتند که از لحاظ نمرات کسب شده در این ابزار, دو گروه با هم تفاوت معنادار نداشتند. سپس گروه آزمایش به مدت 7 جلسه تحت آموزش حل مساله قرار گرفت. پس از اجرای آموزش برای گروه آزمایش, مجددا از دو گروه خواسته شد تا پرسشنامه فوق الذکر را تکمیل کنند. سپس تفاوت میانگین پیش آزمون-پس آزمون دو گروه به کمک روش تحلیل کوواریانس مورد مقایسه و تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتیجه یافته ها حاکی از آن بود که آموزش حل مساله باعث تغییر در راهبردهای مقابله ای می شود که در برخی از آنها (حل مساله, جلب حمایت اجتماعی) تفاوت بین دو گروه آزمایش و گروه کنترل از لحاظ آماری معنادار می باشد. همچنین در سایر راهبردهای مقابله ای (مانند ارزیابی شناختی, مهار هیجانی, مهار جسمانی) هر چند تغییرات بالینی مشاهده شد, ولی از لحاظ آماری معنادار نبود. مبتنی بر یافته ها می توان نتیجه گرفت که آموزش مهارت حل مساله به طور کلی می تواند به تغییر در راهبردهای مقابله ای منجر گردد که نتایج این پژوهش در راستای پژوهش های پیشین در این زمینه می باشد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

زنوزیان، سعیده، غرایی، بنفشه، و یکه یزدان دوست، رخساره. (1389). اثربخشی آموزش حل مساله در تغییر راهبردهای مقابله ای دانشجویان. پژوهش های نوین روانشناختی (روانشناسی دانشگاه تبریز)، 5(20)، 83-101. SID. https://sid.ir/paper/120325/fa

Vancouver: کپی

زنوزیان سعیده، غرایی بنفشه، یکه یزدان دوست رخساره. اثربخشی آموزش حل مساله در تغییر راهبردهای مقابله ای دانشجویان. پژوهش های نوین روانشناختی (روانشناسی دانشگاه تبریز)[Internet]. 1389؛5(20):83-101. Available from: https://sid.ir/paper/120325/fa

IEEE: کپی

سعیده زنوزیان، بنفشه غرایی، و رخساره یکه یزدان دوست، “اثربخشی آموزش حل مساله در تغییر راهبردهای مقابله ای دانشجویان،” پژوهش های نوین روانشناختی (روانشناسی دانشگاه تبریز)، vol. 5، no. 20، pp. 83–101، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/120325/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button