مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,178
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

604
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

هنجاریابی مجدد مقیاس میزان، منابع و علایم استرس معلمان کایر یاکو و ساتکلیف (TSS)

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 32

چکیده

 هدف پژوهش حاضر هنجاریابی مجدد مقیاس میزان, منابع و علایم استرس معلمان کایر یاکو و ساتکلیف (TSS) و بررسی اعتبار و روایی آن بود. برای این منظور 430 معلم زن و مرد در دو گروه دبیران تربیت بدنی و غیر تربیت بدنی دبیرستان های استان آذربایجان غربی پرسشنامه TSS را تکمیل نمودند. روایی واگرا و همگرا از طریق تعیین ضریب همبستگی با مقیاس سلامت روان و فهرست توصیف شغلی (JDI) و اعتبار آن به دو روش بازآزمایی و همسانی درونی محاسبه شد. با استفاده از روش تحلیل عامل به روش چرخش از نوع واریماکس هفت عمل با مقادیر ویژه بالاتر از 1 استخراج گردید که در مجموع 49.41 درصد از کل واریانس مقیاس استرس معلمان را تبیین می کردند. اما عامل هفتم به دلیل داشتن اعتبار کمتر از 0.7 کنار گذاشته شد. شش عامل باقی مانده عبارت بودند از:«وضعیت اقتصادی, اجتماعی و خانوادگی نامساعد معلمان», «مسایل مربوط به فضا و امکانات مدرسه», «مسایل و مشکلات رفتاری دانش آموزان», «شایستگی و صلاحیت حرفه ای معلمان», «پایین بودن انگیزه تحصیل در دانش آموزان» و «فشار زمانی». روایی تفکیکی مربوط به افرادی که در طول 12 ماه گذشته تفاوت معنی داری از نظر منابع و علایم استرس وجود درد. بررسی نتایج نشان داد که 8.2 درصد از معلمان در ناحیه فاقد خطر, 18.1 درصد خطر پایین, 40 درصد خطر متوسط, 30.50 درصد خطر بالا, 3.2 درصد خطر خیلی بالا قرار داشته و هیچ یک از افراد گروه نمونه در ناحیه بحرانی قرار نداشتند. بر طبق نتایج این پژوهش مقیاس TSS واجد ویژگی های روانسجنی مورد نیاز برای کاربرد در پژوهش های روانشناختی و تشخیص های بالینی استرس معلمان است.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

حبیبی عسگرآبادی، مجتبی، بشارت، محمدعلی، و فدایی، زهرا. (1386). هنجاریابی مجدد مقیاس میزان, منابع و علایم استرس معلمان کایر یاکو و ساتکلیف (TSS). پژوهش های نوین روانشناختی (روانشناسی دانشگاه تبریز)، 2(6)، 1-32. SID. https://sid.ir/paper/120367/fa

Vancouver: کپی

حبیبی عسگرآبادی مجتبی، بشارت محمدعلی، فدایی زهرا. هنجاریابی مجدد مقیاس میزان, منابع و علایم استرس معلمان کایر یاکو و ساتکلیف (TSS). پژوهش های نوین روانشناختی (روانشناسی دانشگاه تبریز)[Internet]. 1386؛2(6):1-32. Available from: https://sid.ir/paper/120367/fa

IEEE: کپی

مجتبی حبیبی عسگرآبادی، محمدعلی بشارت، و زهرا فدایی، “هنجاریابی مجدد مقیاس میزان, منابع و علایم استرس معلمان کایر یاکو و ساتکلیف (TSS)،” پژوهش های نوین روانشناختی (روانشناسی دانشگاه تبریز)، vol. 2، no. 6، pp. 1–32، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/120367/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button