مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

7,551
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,606
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی میزان بی انضباطی های دانش آموزان در شرایط اعمال منابع مختلف اقتدار معلم

صفحات

 صفحه شروع 135 | صفحه پایان 157

چکیده

 یکی از عوامل مرتبط با معلم که موجب ایجاد و تداوم مشکلات انضباطی دانش آموزان می شود, انتخاب و اعمال منابع نامناسب اقتدار از سوی معلم می باشد. بر اساس طبقه بندی منابع اقتدار اجتماعی توسط فرنچ و راون حداقل پنج منبع اقتدار قانونی, تشویقی, تخصص, مرجع و تنبیهی را می توان برای معلمان تعریف کرد. برای آگاهی از اثرات اعمال این منابع اقتدار بر میزان بی انضباطی های دانش آموزان در قالب یک طرح پژوهشی پیمایشی به بررسی نظرات 491 نفر از دانش آموزان دبیرستانی پرداخته شد. یافته های پژوهش نشان می دهند که میانگین بی انضباطی دانش آموزان در شرایط کاربست اقتدار تنبیهی دارای بالاترین و سپس بیشترین بی انضباطی ها به ترتیب در شرایط کاربست اقتدار قانونی, تشویقی, تخصص و کمترین میزان بی انضباطی در شرایط کاربست اقتدار مرجع رخ می دهد. همچنین پسرها نسبت به دخترها در شرایط اعمال اقتدار تنبیهی بی انضباطی بیشتری از خود نشان می دهند. بخش دیگری از نتایج نشان داد که هرچه سطح تحصیلی پدران بالاتر برود میزان بی انضباطی های آنها در شرایط اعمال اقتدار تنبیهی افزایش پیدا می کند. علاوه بر این بین سطح پیشرفت تحصیلی دانش آموزان با میزان بی انضباطی در شرایط کاربست منابع مختلف اقتدار معلم رابطه معناداری به دست نیامد. بر اساس یافته های این تحقیق می توان نتیجه گیری کرد که بهتر است معلمان بیشترین استفاده را از منبع اقتدار مرجع نمایند و در مورد دانش آموزان پسر و فراگیرانی که از سطح پیشرفت تحصیلی بالایی برخوردار هستند و نیز به طبقات بالای اجتماعی تعلق دارند, از اقتدار تنبیهی حداقل استفاده را نمایند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مصرآبادی، جواد، بدری گرگری، رحیم، و واحدی، شهرام. (1389). بررسی میزان بی انضباطی های دانش آموزان در شرایط اعمال منابع مختلف اقتدار معلم. پژوهش های نوین روانشناختی (روانشناسی دانشگاه تبریز)، 5(19)، 135-157. SID. https://sid.ir/paper/120380/fa

    Vancouver: کپی

    مصرآبادی جواد، بدری گرگری رحیم، واحدی شهرام. بررسی میزان بی انضباطی های دانش آموزان در شرایط اعمال منابع مختلف اقتدار معلم. پژوهش های نوین روانشناختی (روانشناسی دانشگاه تبریز)[Internet]. 1389؛5(19):135-157. Available from: https://sid.ir/paper/120380/fa

    IEEE: کپی

    جواد مصرآبادی، رحیم بدری گرگری، و شهرام واحدی، “بررسی میزان بی انضباطی های دانش آموزان در شرایط اعمال منابع مختلف اقتدار معلم،” پژوهش های نوین روانشناختی (روانشناسی دانشگاه تبریز)، vol. 5، no. 19، pp. 135–157، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/120380/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا