مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,615
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,328
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی روش های آموزش مستقیم، آموزش شناختی اخلاق، شفاف سازی ارزش ها، و تلفیقی بر قضاوت اخلاقی دانش آموزان

صفحات

 صفحه شروع 91 | صفحه پایان 111

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر روش های آموزش مستقیم, شفاف سازی ارزش ها, شناختی اخلاق و تلفیقی بر قضاوت اخلاقی دختران دبیرستانی صورت گرفت. شرکت کننده های این پژوهش را 116 نفر از دانش آموزان دختر اول دبیرستانی ناحیه چهار تبریز تشکیل می دادند که به صورت تصادفی خوشه انتخاب شدند و در 5 گروه 23 نفری جایگزین شدند. 4 گروه یکی از روش های آموزشی را دریافت نمودند و یک گروه هم به عنوان گروه کنترل در نظر گرفته شد. به منظور جمع آوری داده ها از آزمون قضاوت اخلاقی DIT (آزمون مباحث معین) جیمز رست استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها ازروش تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که روش های آموزشی باعث افزایش و بالا رفتن قضاوت اخلاقی دانش آموزان می شود. از بین روش های آموزشی, آموزش شناختی اخلاق بیشترین تاثیر را داشت. همچنین روش آموزش مستقیم, برخلاف پیش بینی ها جزو روش های موثر بود و از نظر تاثیر دومین روش موثر در بین روش های مورد استفاده بود. روش آموزش تلفیقی نیز توانست سطح قضاوت اخلاقی را افزایش دهد. در نهایت روش شفاف سازی ارزش ها کم اثرترین روش آموزشی برای افزایش قضاوت اخلاقی شناخته شد. در نتیجه, آموزش توانسته است سطح قضاوت اخلاقی را افزایش دهد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

فرید، ابوالفضل، سعدی پور، اسماعیل، کریمی، یوسف، و فلسفی نژاد، محمدرضا. (1389). اثربخشی روش های آموزش مستقیم, آموزش شناختی اخلاق, شفاف سازی ارزش ها, و تلفیقی بر قضاوت اخلاقی دانش آموزان. پژوهش های نوین روانشناختی (روانشناسی دانشگاه تبریز)، 5(19)، 91-111. SID. https://sid.ir/paper/120384/fa

Vancouver: کپی

فرید ابوالفضل، سعدی پور اسماعیل، کریمی یوسف، فلسفی نژاد محمدرضا. اثربخشی روش های آموزش مستقیم, آموزش شناختی اخلاق, شفاف سازی ارزش ها, و تلفیقی بر قضاوت اخلاقی دانش آموزان. پژوهش های نوین روانشناختی (روانشناسی دانشگاه تبریز)[Internet]. 1389؛5(19):91-111. Available from: https://sid.ir/paper/120384/fa

IEEE: کپی

ابوالفضل فرید، اسماعیل سعدی پور، یوسف کریمی، و محمدرضا فلسفی نژاد، “اثربخشی روش های آموزش مستقیم, آموزش شناختی اخلاق, شفاف سازی ارزش ها, و تلفیقی بر قضاوت اخلاقی دانش آموزان،” پژوهش های نوین روانشناختی (روانشناسی دانشگاه تبریز)، vol. 5، no. 19، pp. 91–111، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/120384/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا