مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,059
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

678
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه رهیافت های مقابله مذهبی و غیرمذهبی در دانش آموزان تیزهوش و عادی مقطع دبیرستان شهر تبریز

صفحات

 صفحه شروع 125 | صفحه پایان 141

چکیده

 پژوهش حاضر, با هدف بررسی و مقایسه انواع رهیافت های مقابله ای مذهبی و غیرمذهبی در دانش آموزان تیزهوش و عادی شهر تبریز انجام گرفت. 240 دانش آموز تیزهوش و عادی مقطع دبیرستان (120 دانش آموز تیزهوش و 120 دانش آموز عادی) با استفاده از روش تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. پرسشنامه راهیابی در حوادث و رخدادهای تنیدگی زای زندگی برای بررسی انواع رهیافت های مقابله ای (اقدامی و اسنادی) مورد استفاده اجرا شد. تحلیل داده های حاصل با استفاده از تحلیل واریانس چندمتغیره, حاکی از آن است که بین دانش آموزان تیزهوش و عادی در تمام محورهای مقابله ای اقدامی پرسشنامه را هیابی در حوادث و رخدادهای زندگی به جز محور اقدام شخصی تفاوت معنی دار وجود دارد. علاوه بر آن تفاوت محورهای مقابله اسنادی به جز در محور اسناد اجتماعی نیز معنی دار است. بدین ترتیب که در موقعیت های چالش انگیز, دانش آموزان عادی در مقایسه با دانش آموزان تیزهوش از رهیافت های مقابله ای بیشتری استفاده می کنند. یافته های مطالعه با تاکید بر استفاده دانش آموزان از رهیافت های مقابله ای مذهبی در موقعیت های منفی و تهدیدکننده سلامتی مورد بحث قرار می گیرند و انجام پژوهش با گروه های غیردانش آموزی, افراد بزرگسال و توجه به رابطه مولفه های سازگاری روان شناختی را با انواع رهیافت های مقابله ای در افق تحقیقات آینده نشان می دهند.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

میرنسب، میرمحمود. (1389). مقایسه رهیافت های مقابله مذهبی و غیرمذهبی در دانش آموزان تیزهوش و عادی مقطع دبیرستان شهر تبریز. پژوهش های نوین روانشناختی (روانشناسی دانشگاه تبریز)، 5(18)، 125-141. SID. https://sid.ir/paper/120421/fa

Vancouver: کپی

میرنسب میرمحمود. مقایسه رهیافت های مقابله مذهبی و غیرمذهبی در دانش آموزان تیزهوش و عادی مقطع دبیرستان شهر تبریز. پژوهش های نوین روانشناختی (روانشناسی دانشگاه تبریز)[Internet]. 1389؛5(18):125-141. Available from: https://sid.ir/paper/120421/fa

IEEE: کپی

میرمحمود میرنسب، “مقایسه رهیافت های مقابله مذهبی و غیرمذهبی در دانش آموزان تیزهوش و عادی مقطع دبیرستان شهر تبریز،” پژوهش های نوین روانشناختی (روانشناسی دانشگاه تبریز)، vol. 5، no. 18، pp. 125–141، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/120421/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button