مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,378
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

411
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

کیفیت خدمات سلامت جمهوری اسلامی ایران، وضعیت، موانع و راهکارهای بهبود

صفحات

 صفحه شروع 98 | صفحه پایان 109

چکیده

 مقدمه و اهداف: پوشش همگانی سلامت بدون توجه به کیفیت, در دستیابی به اهداف خود ناکام خواهد ماند. این مطالعه بدنبال ارائه سیمای کیفیت خدمات سلامت در ایران و شناسایی چالش ها و راهکارهای ارتقای آن می باشد.روش کار: پژوهش حاضر ترکیبی از یک مطالعه کیفی و مروری می باشد. در مرحله اول, شاخص های مهم موجود در زمینه کیفیت بررسی و سپس جهت گیری اسناد بالادستی تبیین گردید. در ادامه, از طریق مصاحبه, مهم ترین چالش ها, روندهای موثر و راهبردهای ارتقای کیفیت, تعیین گردید. یافته ها: رصد کیفیت خدمات سلامت, نیازمند تعریف چارچوب و شاخص و فراهم سازی شرایط جمع آوری اطلاعات این شاخص ها است. اسناد بالادستی, تاکید بر مسوولیت دولت برای ایفای نقش تولیت کیفیت داشته و نظام سلامت می بایست همراه با انتخاب مدل مناسب, الزامات ساختاری, فرآیندی و پیامدی را فراهم کند. برنامه های مدیریت کیفیت بخش سلامت در ایران, ثبات نداشته و در زمینه عملکرد مدیران ارشد, عملکرد نیروی انسانی و الزامات ساختاری/ ارتباطی, آموزش, نظام پرداخت, فرهنگ, استفاده از مدل ها و شاخص های مدیریت کیفیت, منابع مالی, اطلاعاتی و تجهیزاتی, قوانین و مقررات و نظارت, موانعی در راه ارتقای کیفیت خدمات وجود دارد.نتیجه گیری: بهبود کیفیت خدمات, نیازمند بکارگیری راهبردهایی در زمینه سازماندهی, تامین منابع, پرداخت, قوانین و مقررات و رفتار می باشد. استفاده از ابزارهای کیفیت باید به دور از شتاب زدگی بوده و به تغییر ماهیت بیماری ها, تغییر انتظارات ذینفعان و افزایش توجه جهانی به کیفیت, توجه شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    دهنویه، رضا، حقدوست، علی اکبر، مجدزاده، سیدرضا، نوری حکمت، سمیه، رواقی، حمید، مهرالحسنی، محمدحسین، براتی، امید، سالاری، هدایت، مسعود، علی، پورشیخعلی، آتوسا، میرشکاری، نادیا، قاسمی، سارا، و اسفندیاری، عاطفه. (1396). کیفیت خدمات سلامت جمهوری اسلامی ایران, وضعیت, موانع و راهکارهای بهبود. مجله اپیدمیولوژی ایران، 13(5 (ویژه نامه مبانی، رویکردها و عملکرد نظام سلامت ایران) )، 98-109. SID. https://sid.ir/paper/120671/fa

    Vancouver: کپی

    دهنویه رضا، حقدوست علی اکبر، مجدزاده سیدرضا، نوری حکمت سمیه، رواقی حمید، مهرالحسنی محمدحسین، براتی امید، سالاری هدایت، مسعود علی، پورشیخعلی آتوسا، میرشکاری نادیا، قاسمی سارا، اسفندیاری عاطفه. کیفیت خدمات سلامت جمهوری اسلامی ایران, وضعیت, موانع و راهکارهای بهبود. مجله اپیدمیولوژی ایران[Internet]. 1396؛13(5 (ویژه نامه مبانی، رویکردها و عملکرد نظام سلامت ایران) ):98-109. Available from: https://sid.ir/paper/120671/fa

    IEEE: کپی

    رضا دهنویه، علی اکبر حقدوست، سیدرضا مجدزاده، سمیه نوری حکمت، حمید رواقی، محمدحسین مهرالحسنی، امید براتی، هدایت سالاری، علی مسعود، آتوسا پورشیخعلی، نادیا میرشکاری، سارا قاسمی، و عاطفه اسفندیاری، “کیفیت خدمات سلامت جمهوری اسلامی ایران, وضعیت, موانع و راهکارهای بهبود،” مجله اپیدمیولوژی ایران، vol. 13، no. 5 (ویژه نامه مبانی، رویکردها و عملکرد نظام سلامت ایران) ، pp. 98–109، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/120671/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button