مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,066
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

693
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه بین هوش هیجانی و مهارت های ارتباطی کتابداران کتابخانه های دانشگاه اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

صفحات

 صفحه شروع 662 | صفحه پایان 672

چکیده

 مقدمه: قابلیت های مربوط به هوش هیجانی در دهه های اخیر, توجه بسیاری از سازمان ها و پژوهشگران را به خود جلب کرده است. هوش هیجانی زمینه ای مناسب برای ساختن محیطی مطلوب برای برقراری ارتباط موثر می باشد, تا به وسیله آن, مراجعین بتوانند آزادانه نیازهای اطلاعاتی خود را برای کسب حمایت از سوی کتابداران مطرح کنند. هدف از این مطالعه, تعیین رابطه بین هوش هیجانی و مهارت های ارتباطی کتابداران کتابخانه های دانشگاه اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1389 بود.روش بررسی: روش پژوهش, توصیفی همبستگی و ابزار گردآوری اطلاعات, پرسشنامه های استاندارد مهارت های ارتباطی Queendom و هوش هیجانی شرینک (Shrink Emotional Intelligence) بود. جامعه آماری شامل 117 نفر کتابدار کتابخانه های دانشگاه اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1389 و روش نمونه گیری سر شماری بود. روایی پرسشنامه ها از روش محتوایی و صوری و پایایی آنها با استفاده از محاسبه ضریبCronbach's alpha  به ترتیب برابر 0.86 و 0.92 تایید گردید. روش گردآوری داده ها, به شکل مراجعه حضوری و تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS, در دو سطح آمار توصیفی (درصد میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (آزمون های ضریب همبستگی Pearson و آزمون t تک متغیره) صورت گرفت.یافته ها: میانگین هوش هیجانی و مولفه های مربوط به آن در دانشگاه های اصفهان و علوم پزشکی اصفهان کمتر از سطح متوسط بود, اما مولفه خودانگیزی در کتابداران دانشگاه اصفهان بیشتر از سطح متوسط بود. میانگین کلیه ابعاد مهارت های ارتباطی در دانشگاه های اصفهان و علوم پزشکی اصفهان بیشتر از سطح متوسط بود. همچنین بین هوش هیجانی و مهارت های ارتباطی کتابداران در دانشگاه اصفهان (sig<0.001 و r=0.525) و در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (sig<0.001 و r=0.515) ارتباط مثبت و معنی داری وجود داشت.نتیجه گیری: بین هوش هیجانی و مهارت های ارتباطی ارتباط مثبت و معنی داری وجود داشت؛ یعنی هوش هیجانی بالای کتابداران, منجر به برقراری ارتباط مناسب با مراجعین شده بود. کتابداری, که توانایی های لازم برای هوش هیجانی را در اختیار داشته باشد, خدمات را به گونه ای عرضه می کند که موجب رضایت مندی بیشتر از سوی مراجعین شود. پس می توان نتیجه گرفت که یکی از مولفه های اساسی برقراری ارتباط مناسب کتابداران با مراجعین, برخورداری از سطح مطلوب هوش هیجانی می باشد, که می توان از طریق برگزاری دوره های تخصصی, میزان آن را در کتابداران بهبود بخشید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    امرایی، مرتضی، اشرفی ریزی، حسن، پاپی، احمد، بهرامی، سوسن، و سموعی، راحله. (1390). رابطه‌ بین هوش هیجانی و مهارت ‌های ارتباطی کتابداران کتابخانه ‌های دانشگاه اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مدیریت اطلاعات سلامت، 8(5 (پیاپی 21))، 662-672. SID. https://sid.ir/paper/121748/fa

    Vancouver: کپی

    امرایی مرتضی، اشرفی ریزی حسن، پاپی احمد، بهرامی سوسن، سموعی راحله. رابطه‌ بین هوش هیجانی و مهارت ‌های ارتباطی کتابداران کتابخانه ‌های دانشگاه اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مدیریت اطلاعات سلامت[Internet]. 1390؛8(5 (پیاپی 21)):662-672. Available from: https://sid.ir/paper/121748/fa

    IEEE: کپی

    مرتضی امرایی، حسن اشرفی ریزی، احمد پاپی، سوسن بهرامی، و راحله سموعی، “رابطه‌ بین هوش هیجانی و مهارت ‌های ارتباطی کتابداران کتابخانه ‌های دانشگاه اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان،” مدیریت اطلاعات سلامت، vol. 8، no. 5 (پیاپی 21)، pp. 662–672، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/121748/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button