مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

5,045
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,866
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل محتوای مولفه های اطلاعات سلامت در کتاب های درسی

صفحات

 صفحه شروع 601 | صفحه پایان 608

چکیده

 مقدمه: سلامتی یکی از نعمت های بی کران الهی است که بر انسان ارزانی گشته است. انسان برای سالم نگه داشتن خود باید تلاش نماید به خصوص در عصر کنونی که زندگی ماشینی رایج شده است. در این ارتباط پیش از رخ دادن هر گونه بیماری, لازم است آموزش هایی داده شود تا افراد سالمی در جامعه حضور داشته باشند. در این راستا پژوهش حاضر به تحلیل محتوای کتب درسی دوره راهنمایی بر اساس مولفه های آموزش سلامت از جمله بهداشت پوست, بهداشت دهان و دندان, تغذیه, ورزش و تحرک بدنی, مساله بیماری ها (ایدز), سیگار و مواد مخدر اقدام نموده و میزان حضور هر یک از مفاهیم مذکور را در کتب درسی مورد بررسی قرار داده است.روش بررسی: روش مورد استفاده, توصیفی از نوع تحلیل محتوا با به کارگیری روش Shannon Entropy بود. واحد تحلیل نیز صفحات کتب دوره راهنمایی سال 88-1387 (متن, پرسش ها, تمرین ها و تصاویر) بود که در مجموع 15 کتاب و 1915 صفحه را شامل شد. روش تعیین روایی تحلیل محتوای پژوهش حاضر نیز بدین صورت بود که جهت انتخاب مولفه ها و شاخص های مفهوم آموزش و اطلاعات سلامت, از منابع در دسترس در این ارتباط استفاده شد. پس از استفاده از منابع متعدد, مولفه ها و شاخص های این پژوهش به تایید تعدادی از پزشکان و کارشناسان بهداشت و مسوول در امر سلامت رسید تا از نقطه نظرات آنها جهت هر چه بهتر شدن این پژوهش استفاده گردد.یافته ها: بیشترین فراوانی و ضریب اهمیت مربوط به ورزش و تحرک بدنی (14 فراوانی) و کمترین توجه به مساله سیگار و مواد مخدر (موردی مشاهده نشد) بود.نتیجه گیری: کتاب های درسی باید بر آموزش های لازم جهت آموزش سلامت و بهداشت و ارتقای آن تاکید نمایند که متاسفانه در کتاب های درسی به برخی از مولفه های اطلاعات سلامت توجه چندانی نشده است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    صالحی عمران، ابراهیم، و عابدینی بلترک، میمنت. (1390). تحلیل محتوای مولفه‌ های اطلاعات سلامت در کتاب ‌های درسی. مدیریت اطلاعات سلامت، 8(4 (پیاپی 20))، 601-608. SID. https://sid.ir/paper/122011/fa

    Vancouver: کپی

    صالحی عمران ابراهیم، عابدینی بلترک میمنت. تحلیل محتوای مولفه‌ های اطلاعات سلامت در کتاب ‌های درسی. مدیریت اطلاعات سلامت[Internet]. 1390؛8(4 (پیاپی 20)):601-608. Available from: https://sid.ir/paper/122011/fa

    IEEE: کپی

    ابراهیم صالحی عمران، و میمنت عابدینی بلترک، “تحلیل محتوای مولفه‌ های اطلاعات سلامت در کتاب ‌های درسی،” مدیریت اطلاعات سلامت، vol. 8، no. 4 (پیاپی 20)، pp. 601–608، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/122011/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button