مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,006
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

740
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزیابی و رتبه بندی بخش های بستری منتخب بیمارستان آموزشی از نظر کیفیت خدمات ارائه شده

صفحات

 صفحه شروع 647 | صفحه پایان 658

چکیده

 مقدمه: اهمیت سازمان بیمارستان به عنوان جزء تاثیر گذار بر نظام بهداشت و درمان بر هیچ کس پوشیده نیست. ارائه خدمات با کیفیت علاوه بر بالا بردن احتمال موفقیت در اقدامات درمانی, باعث ایجاد تمایز بین سازمان های ارائه دهنده و افزایش رقابت این سازمانها می شود. هدف مقاله حاضر سنجش کیفیت خدمات بیمارستان محمد صادق افشار یزد با استفاده از روش های تحلیل سلسله مراتبی فازی و تاپسیس فازی بوده است.روش بررسی: این پژوهش از نوع تحلیلی است که به طور مقطعی در نیمه دوم سال 1392 خورشیدی انجام شد. جامعه پژوهش را دو گروه خبرگان و بیماران بستری در بخش های منتخب بیمارستان افشار یزد در بر می گیرند. ابتدا با بررسی ادبیات پژوهش ابعاد کیفیت خدمات در بیمارستان شناسایی شد. پس از پالایش ابعاد, با استفاده از فرم مقایسه زوجی از متخصصین (شامل رئیس و مدیران بیمارستانهای آموزشی, سرپرستاران, مسوولان فنی بیمارستانها, استادان و اعضای هیات علمی گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد) نظر خواهی به عمل آمد و ضرایب اهمیت هر یک از ابعاد از طریق فرایند تحلیل سلسله مراتبی در محیط فازی (و نرم افزار Expert Choice) محاسبه شد. در مرحله سوم, با استفاده از پرسشنامه خود ساخته (تایید روایی توسط متخصصین مربوط و تایید پایایی با Cronbach's alpha مقدار 0.92) بر اساس طیف Likert, از بیماران بستری در بخش های بستری منتخب (قلب, ارتوپدی, زنان و جراحی) تعداد 100 نفر نمونه گیری تصادفی به عمل آمد و با استفاده از TOPSIS فازی (و نرم افزار TOPSIS:The Technique for Order of Preference by Similarity to Ideal Solution) بخش های یاد شده رتبه بندی شد.یافته ها: ابعاد پاسخگویی, تضمین, امنیت, ملموسات, ارتباطات سلامت و مشتری مداری به عنوان ابعاد موثر بر کیفیت خدمات بیمارستان شناسایی شدند که از این بین با استفاده از تحلیل سلسله مراتبی بعد امنیت بیشترین ضریب اهمیت و بعد ملموسات کمترین ضریب اهمیت را بدست آوردند (0.25406 در مقابل 0.06883), همچنین با تحلیل داده ها با استفاده از TOPSIS فازی, بخش های قلب و جراحی به ترتیب بالاترین و پایینترین ci (محاسبه نزدیکی نسبی یک گزینه به راه حل ایده ال) را به دست آوردند (33.457 در مقابل 0.770).نتیجه گیری: نتایج حاصل از این روش نشان داد که از نظر خبرگان بعد امنیت بیشترین اولویت را در میان دیگر ابعاد موثر بر کیفیت خدمات دارد. همچنین از نظر بیماران بخش های د, الف, ج و ب به ترتیب رتبه اول تا چهارم را در ارائه خدمات دارند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ابویی، فاطمه، میرغفوری، سیدحبیب اله، خانجانخانی، خاطره، و شفیعی، میلاد. (1394). ارزیابی و رتبه بندی بخش های بستری منتخب بیمارستان آموزشی از نظر کیفیت خدمات ارائه شده. مدیریت اطلاعات سلامت، 12(5 (پیاپی 45))، 647-658. SID. https://sid.ir/paper/122125/fa

    Vancouver: کپی

    ابویی فاطمه، میرغفوری سیدحبیب اله، خانجانخانی خاطره، شفیعی میلاد. ارزیابی و رتبه بندی بخش های بستری منتخب بیمارستان آموزشی از نظر کیفیت خدمات ارائه شده. مدیریت اطلاعات سلامت[Internet]. 1394؛12(5 (پیاپی 45)):647-658. Available from: https://sid.ir/paper/122125/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه ابویی، سیدحبیب اله میرغفوری، خاطره خانجانخانی، و میلاد شفیعی، “ارزیابی و رتبه بندی بخش های بستری منتخب بیمارستان آموزشی از نظر کیفیت خدمات ارائه شده،” مدیریت اطلاعات سلامت، vol. 12، no. 5 (پیاپی 45)، pp. 647–658، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/122125/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button