مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

504
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

592
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

پرهیزگاری اخلاقی در سازمان های خدماتی ایران

صفحات

 صفحه شروع 39 | صفحه پایان 46

چکیده

 زمینه فرهنگ سازمانی اخلاقی زیرمجموعه ای از فرهنگ وسیع تر سازمان است که شامل ارزش های مشترک اخلاقی میان کارکنان یک سازمان می باشد و از طریق سیستم های رسمی و غیر رسمی سازمان حفظ می شود, درنتیجه ایجاد فرهنگ سازمانی اخلاقی و حفظ و تقویت آن امری مهم و ضروری برای سازمان ها محسوب می شود. هدف این پژوهش بررسی ابعاد مدل هشت عاملی پرهیزگاری اخلاقی کاپتین در سازمان های خدماتی دولتی و خصوصی در ایران و تناسب این مدل با داده های جمع آوری شده می باشد. روش روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی می باشد. این مطالعه در نمونه ای 200 نفری از کارکنان سازمان های خدماتی (دولتی و خصوصی) در ایران, با روش نمونه گیری در دسترس صورت گرفت. جهت جمع آوری داده ها از ابزار پرسشنامه استفاده شده و تجزیه و تحلیل آن ها نیز با استفاده از مدل یابی معادلات ساختاری و در نرم افزار pls انجام شد. یافته ها یافته های پژوهش نشان می دهد که از میان هشت عامل مدل پرهیزگاری اخلاقی, عامل های وضوح, همگرایی سرپرست, همگرایی مدیریت, قابلیت حمایت, شفافیت, قابلیت بحث و قابلیت تایید و تنبیه مورد تایید قرار گرفت و عامل امکان پذیری تایید نشد. بنابراین فرضیه اصلی مبنی بر مدل هشت عاملی مورد تایید قرار نگرفت. نتیجه گیری با توجه به یافته های پژوهش می توان نتیجه گرفت که گرایش های اخلاقی در جامعه ای نسبت به جامعه دیگر متفاوت است و این موضوع, لزوم تفاوت در مدل های فرهنگ سازمانی اخلاقی را در جوامع مختلف توجیه می کند. از طرفی مدیران با اتکا به این مولفه ها می توانند این فرهنگ را در سازمان ها نهادینه سازند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    الوانی، سیدمهدی، غریبی یامچی، حمیده، و رسولی پرشکوه، آزاده. (1398). پرهیزگاری اخلاقی در سازمان های خدماتی ایران. اخلاق در علوم و فناوری، 14(4 )، 39-46. SID. https://sid.ir/paper/122774/fa

    Vancouver: کپی

    الوانی سیدمهدی، غریبی یامچی حمیده، رسولی پرشکوه آزاده. پرهیزگاری اخلاقی در سازمان های خدماتی ایران. اخلاق در علوم و فناوری[Internet]. 1398؛14(4 ):39-46. Available from: https://sid.ir/paper/122774/fa

    IEEE: کپی

    سیدمهدی الوانی، حمیده غریبی یامچی، و آزاده رسولی پرشکوه، “پرهیزگاری اخلاقی در سازمان های خدماتی ایران،” اخلاق در علوم و فناوری، vol. 14، no. 4 ، pp. 39–46، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/122774/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button