مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,346
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

939
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

عوامل موثر بر آموزش اخلاق در مدارس

صفحات

 صفحه شروع 142 | صفحه پایان 151

چکیده

 زمینه به دلیل اهمیت اخلاق در بالندگی آموزش کشور, هدف تحقیق حاضر شناسایی عوامل موثر بر آموزش اخلاق در مدارس دوره دوم متوسطه شهر تهران بود. روش پژوهش حاضر آمیخته از نوع اکتشافی متوالی بود. جامعه آماری در بخش کیفی, شامل 20 نفر از متخصصان و خبرگان آموزش و پرورش و افراد ذی صلاح دارای پست های اجرایی در زمینه آموزش اخلاق بودند که به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. در بخش کمی نیز, شامل 1500 نفر ازدانش آموزان مقطع متوسطه دوره دوم در شهر تهران بودند که با استفاده از نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای, تعداد 300 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش در بخش کیفی, شامل مصاحبه و تحلیل محتوا بود و در بخش کمی, از ابزار پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها در بخش کیفی از طریق کدگذاری انجام پذیرفت و در بخش کمی در دو قسمت توصیفی و استنباطی (مدل سازی معادلات ساختاری) با استفاده از نرم افزارهای SPSS-V22 و Lisrel-V8/8 انجام پذیرفت. یافته ها نتایج نشان داد که چهار بعد آموزشی, اجتماعی, محیطی و اعتقادی ابعاد تاثیرگذار بر آموزش اخلاق هستند. همچنین 15 مولفه, معلم, برنامه درسی, فضای کلاس درس, مدیریت مدرسه, ارزشهای گروهی, همدلی, اعتماد اجتماعی, احترام به یکدیگر, جو اخلاقی, تشویق و تنبیه, سطح سواد و درآمد والدین, پایگاه اقتصادی-اجتماعی فرد, پایبندی به ارزشهای دینی, باورهای مذهبی, عفاف به عنوان مولفه های تاثیرگذار بر ارتقای آموزش اخلاق شناسایی شدند. نتیجه گیری یافته های پژوهش نشان دادند که مدارس متوسطه تهران از نظر همه مولفه های شناسایی شده در وضع مطلوبی قرار دارند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    قیومی بیدهندی، آریادخت، و اعتماد اهری، علاءالدین. (1398). عوامل موثر بر آموزش اخلاق در مدارس. اخلاق در علوم و فناوری، 14(5 (ویژه نامه 02))، 142-151. SID. https://sid.ir/paper/122856/fa

    Vancouver: کپی

    قیومی بیدهندی آریادخت، اعتماد اهری علاءالدین. عوامل موثر بر آموزش اخلاق در مدارس. اخلاق در علوم و فناوری[Internet]. 1398؛14(5 (ویژه نامه 02)):142-151. Available from: https://sid.ir/paper/122856/fa

    IEEE: کپی

    آریادخت قیومی بیدهندی، و علاءالدین اعتماد اهری، “عوامل موثر بر آموزش اخلاق در مدارس،” اخلاق در علوم و فناوری، vol. 14، no. 5 (ویژه نامه 02)، pp. 142–151، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/122856/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button