مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,859
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,965
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

امر تراژیک، شاخصه فلسفی تراژدی

صفحات

 صفحه شروع 79 | صفحه پایان 103

چکیده

 از نظر ارسطو اجزای کیفی تراژدی شامل میتوس (پیرنگ), سیرت, گفتار (بیان), اندیشه, منظر نمایش و آواز است.او سه جزء میتوسِ هر تراژدی را دگرگونی (peripeteia), بازشناخت  (Angenorsis)و واقعه دردانگیز/ فاجعه (catastrophe) برمی شمارد که سبب هلاک یا رنج قهرمان تراژدی می شود. ارسطو در نگرش منتقدانه خود به تراژدی در پی یافتن شاخصه های فلسفی آن است. مطالعه تراژدی های یونان بوستان به ما نشان خواهد داد «امر تراژیک», «حس تراژیک زندگی» یا «عنصر تراژیک» حاکم بر جهان تراژدی, قهرمانان تراژیک را در سیطره خود قرار داده است. در این راستا با ارایه نظرات میشل ویینی, کلیفورد لیچ, ماکس شلر, جفری برتون, آرتور شوپنهاور, گئورگ لوکاچ, لوسین گلدمن, والتر کاوفمن, هاینتس کیندرمن, و ورنر یگر درصدد تبیین امر تراژیک به عنوان مهم ترین شاخصه فلسفی تراژدی برخواهیم آمد و آنگاه با توجه به نظرات جورج اشتاینر, گیلبرت موری, ورنر یگر, جرالد الس, و کلیفورد لیچ وجوه تراژیک در تراژدی های آیسخولوس را نشان خواهیم داد و درخواهیم یافت امر تراژیک به عنوان هسته و جوهره اصلی تراژدی از سوی آیسخولوس راهی است برای رسیدن قهرمان تراژیک به شناخت تراژیک, یعنی «رنج بردن برای آموختن». و با «تحلیل فلسفی امر تراژیک» نشان خواهیم داد که تراژدی نویسان به تراژدی به عنوان فرمی نمایشی در زمینه ای دراماتیک می نگریسته اند, یعنی زمینه ای که ارکسترا (صحنه نمایش) را همچون جهان تلقی می کند, جهان نمایش. همچنین تلاش خواهیم کرد تا آشکار سازیم تراژدی نویس, افزون بر جنبه دراماتیک, از منظر فلسفی هم به تراژدی نگریسته است و «امر تراژیک» در نگرش فلسفی, به محدودیت, فرجام ناگوار, زجر و رنج قهرمان تراژیک و دستیابی اش به فقدان و شناختی رنج آور معنا می شود, لذا دو انگاره تراژیک بودن جزئی جهان و تراژیک بودن کل جهان را در پایان بررسی و تحلیل خواهیم کرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    محمدی بارچانی، علیرضا. (1387). امر تراژیک, شاخصه فلسفی تراژدی. حکمت و فلسفه، 4(1 (پیاپی 13))، 79-103. SID. https://sid.ir/paper/123403/fa

    Vancouver: کپی

    محمدی بارچانی علیرضا. امر تراژیک, شاخصه فلسفی تراژدی. حکمت و فلسفه[Internet]. 1387؛4(1 (پیاپی 13)):79-103. Available from: https://sid.ir/paper/123403/fa

    IEEE: کپی

    علیرضا محمدی بارچانی، “امر تراژیک, شاخصه فلسفی تراژدی،” حکمت و فلسفه، vol. 4، no. 1 (پیاپی 13)، pp. 79–103، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/123403/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button