Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,018
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,301
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مبانی معرفت شناسی حکمت اشراق سهروردی

صفحات

 صفحه شروع 31 | صفحه پایان 47

چکیده

 بررسی نظام معرفت شناسی شهاب الدین سهروردی (549-587ق) به عنوان موسس دومین حوزه اندیشه فلسفی در تاریخ فلسفه اسلامی, اهمیت ویژهای دارد. معرفت شناسی او با بررسی تعارض های منطقی در نظام فلسفی مشاء صورت میگیرد. نظریه سهروردی در باب علم شامل دو جزء است: نخست, جزء سنت زدایی است که سهروردی در آن, به نظریه های مختلف علم, مخصوصا علم به واسطه تعریف, ادراک حسی, مفاهیم اولی یا مقدم بر تجربه انتقاد می کند. او ابتدا ساختار «تعریف» ارسطویی را نقد کرده که این نقد, نخستین تلاش مهم برای نشان دادن تعارض ساختار ارسطویی و گام نخست در تدوین حکمت اشراق است. سهروردی محدودیت ها و نارسایی تعریف را در رسیدن به یقین نشان داده است. به نظر او نظریه های مطرح شده درباره علم, اگرچه ما را به جنبه ای از حقیقت رهنمون کرده و کاملا نامعتبر نیستند, اما هیچ یک منتهی به یقین نشده و از امکان وقوع علم سخن نگفته اند. سهروردی نه تنها می کوشد ضابطه صوری متفاوت حاکم بر تعریف را نسبت به مشائیان ابداع کند, بلکه تلقی او از تعریف, جزء اساسی نظریه اشراقی وی از ساختار عقلانی علم است. این اختلاف اساسی مبین دیدگاه کاملا متفاوت اصول منطقی و معرفت شناسانه در فلسفه است که بر اساس آن جزء دوم نظریه سهروردی شکل می گیرد, به طوری که در حکمت اشراق, برتری از آن شهود و بر مبنای نظریه مشاهده- اشراق است. و بر اساس«علم حضوری» تدوین می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نوربخش، سیماسادات. (1388). مبانی معرفت شناسی حکمت اشراق سهروردی. حکمت و فلسفه، 5(1 (پیاپی 17))، 31-47. SID. https://sid.ir/paper/123550/fa

    Vancouver: کپی

    نوربخش سیماسادات. مبانی معرفت شناسی حکمت اشراق سهروردی. حکمت و فلسفه[Internet]. 1388؛5(1 (پیاپی 17)):31-47. Available from: https://sid.ir/paper/123550/fa

    IEEE: کپی

    سیماسادات نوربخش، “مبانی معرفت شناسی حکمت اشراق سهروردی،” حکمت و فلسفه، vol. 5، no. 1 (پیاپی 17)، pp. 31–47، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/123550/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا