مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,302
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

801
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی نگرش کارشناسان کشاورزی در مورد مولفه های موثر در مصرف محصولات ارگانیک کشاورزی

صفحات

 صفحه شروع 13 | صفحه پایان 26

چکیده

 هدف کلی این پژوهش, بررسی نگرش کارشناسان کشاورزی نسبت به شناخت و مصرف محصولات ارگانیک کشاورزی در بین مصرف کنندگان بود. پژوهش از نوع کاربردی, روش پژوهش از نوع توصیفی-پیمایشی و جامعه آماری آن 1200 نفر از کارشناسان کشاورزی در پنج استان بود. روش نمونه گیری تصادفی ساده بود که تعداد 289 نفر از کارشناسان بر اساس فرمول کوکران انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه ای بود که روایی (صوری) آن بر اساس نظر جمعی از استادان و صاحب نظران ترویج کشاورزی دانشگاه تهران تایید گردید و پایایی آن با استفاده از فرمول کرونباخ-آلفا (0.92=a) تایید شد. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSSwin13 تجزیه و تحلیل گردید. یافته ها نشان داد از نظر کارشناسان مهمترین رسانه برای اطلاع رسانی به مصرف کنندگان رادیو و تلویزیون و مهمترین روش برای عرضه محصولات ارگانیک عرضه از طریق برچسب های خاص محصولات ارگانیک است. همچنین مهم ترین عوامل موثر بر پذیرش محصولات ارگانیک در بین مصرف کنندگان «اطلاع رسانی در مورد تاثیر مصرف سموم و کودهای شیمیایی در کشاورزی و بروز بیماری های مختلف» و «اتخاذ تدابیری برای حمایت از تولیدکنندگان در راستای بازاریابی و بازاررسانی این محصولات» بود. مهمترین عوامل موثر در پذیرش محصولات ارگانیک در چهار عامل حمایتی-آموزشی, اطلاع رسانی, نهادی-ساختاری و توسعه زیرساخت ها دسته بندی شدند, که درمجموع 59 درصد از واریانس موجود را تبیین نمودند. تفاوت نگرش کارشناسان زن و مرد نیز معنی دار نبود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اکبری، مرتضی، بابااکبری ساری، محمد، فخارزاده، سیداحمدرضا، ایروانی، هوشنگ، علم بیگی، امیر، و نامدار، راضیه. (1387). بررسی نگرش کارشناسان کشاورزی در مورد مولفه های موثر در مصرف محصولات ارگانیک کشاورزی. مجله کشاورزی، 10(2)، 13-26. SID. https://sid.ir/paper/123873/fa

    Vancouver: کپی

    اکبری مرتضی، بابااکبری ساری محمد، فخارزاده سیداحمدرضا، ایروانی هوشنگ، علم بیگی امیر، نامدار راضیه. بررسی نگرش کارشناسان کشاورزی در مورد مولفه های موثر در مصرف محصولات ارگانیک کشاورزی. مجله کشاورزی[Internet]. 1387؛10(2):13-26. Available from: https://sid.ir/paper/123873/fa

    IEEE: کپی

    مرتضی اکبری، محمد بابااکبری ساری، سیداحمدرضا فخارزاده، هوشنگ ایروانی، امیر علم بیگی، و راضیه نامدار، “بررسی نگرش کارشناسان کشاورزی در مورد مولفه های موثر در مصرف محصولات ارگانیک کشاورزی،” مجله کشاورزی، vol. 10، no. 2، pp. 13–26، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/123873/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button