مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

613
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

567
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

امکان سنجی تشکیل بازار نوین ساحلی انواع ماهیان استخوانی در استان مازندران

صفحات

 صفحه شروع 39 | صفحه پایان 54

چکیده

 سنتی بودن بازارهای ماهیان استخوانی, سهم پایین صیادان از فروش صید و در مقابل, وضع نامناسب بازار ماهیان و قیمت بالای ماهی در این بازارها, از مشکلات عمده بازار ماهیان در استان مازندران می باشد. در این بازار نارضایتی مصرف کننده و صیاد به طور همزمان, مشکل چالش برانگیزی را پیش روی سیاست گذاران قرار داده است. توجه به علائق مصرف کننده و حذف حلقه های زائد, یکی از مهمترین فاکتورهای کارایی بازار و بهبود سهم تولیدکننده (صیاد) خواهد بود. طراحی بازارهای ساحلی و فروش ماهیان صید شده در این بازار, علاوه بر تامین ماهی تازه و سالم تر برای مصرف کننده, رضایت بیشتر آن را به جهت جذابیت اینگونه بازارهای کنار دریا ایجاد خواهد کرد. براین اساس, این مطالعه به امکان سنجی تشکیل بازار ساحلی انواع ماهیان استخوانی در استان مازندران در سال 1391 می پردازد. برای این منظور تعداد 684 پرسشنامه به روش نمونه گیری خوشه ای دو مرحله ای بین نواحی ساحلی و غیر ساحلی استان جمع اوری گردید. نتایج این مطالعه بر اساس تحلیل الگوی لوجیت نشان داد که در بازار ساحلی ماهی سفید, کفال و کپور, در بهترین حالت مصرف کننده حاضر به پرداخت به ترتیب 16.418, 14.657 و 13.197 درصد بیشتر از میانگین قیمت ها خواهند بود. همچنین در بدترین سناریو نیز مصرف کنندگان حاضر به پرداخت به ترتیب 7.634, 6.280 و 5.243 درصد می باشند. در بازار غیر ساحلی نیز نتایج نشان داد که در بهترین سناریو, مصرف کنندگان برای تشکیل بازار ساحلی حاضر به پرداخت 14.302, 12.590 و 11.185 درصد و در بدترین سناریو حاضر به پرداخت به ترتیب 5.243, 6.021 و 3.995 درصد بیشتر از میانگین قیمت ها خواهند بود. لذا براین اساس تشکیل بازار ساحلی باتوجه به کاهش هزینه های انتقال به بازارهای عمده و خرده فروشی و در راستای افزایش سهم صیادان از بازار ضروری خواهد بود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رفیعی، حامد، و یزدانی، سعید. (1395). امکان سنجی تشکیل بازار نوین ساحلی انواع ماهیان استخوانی در استان مازندران. اقتصاد کشاورزی (اقتصاد و کشاورزی)، 10(4 )، 39-54. SID. https://sid.ir/paper/124484/fa

    Vancouver: کپی

    رفیعی حامد، یزدانی سعید. امکان سنجی تشکیل بازار نوین ساحلی انواع ماهیان استخوانی در استان مازندران. اقتصاد کشاورزی (اقتصاد و کشاورزی)[Internet]. 1395؛10(4 ):39-54. Available from: https://sid.ir/paper/124484/fa

    IEEE: کپی

    حامد رفیعی، و سعید یزدانی، “امکان سنجی تشکیل بازار نوین ساحلی انواع ماهیان استخوانی در استان مازندران،” اقتصاد کشاورزی (اقتصاد و کشاورزی)، vol. 10، no. 4 ، pp. 39–54، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/124484/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button