مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

12,089
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

956
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

صانع (دمیورژ) در اندیشه افلاطون

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 16

چکیده

 اندیشه درباره علت العلل همه اشیا از نخستین روزهای خلقت, ذهن بشر را به خود مشغول کرده است. تلاش بشر در جهت کشف علت اصلی پیدایش جهان موجب پیدایش علوم و فلسفه شد. نخستین اندیشمندان یونان باستان, نظیر طالس (Thales), آناکسیمنس (Anaximens) و هراکلیتوس (Heraclitus) علت اصلی پیدایش جهان را در عالم ماده به جستجو پرداختند و عناصری مانند آب, هوا و آتش را علت العلل موجودات این عالم معرفی کردند.افلاطون که پس از این فلاسفه ظهور کرد از نخستین متفکرانی است که اعتقاد داشت علت اصلی پیدایش این جهان نمی تواند خود یکی از عناصر آن باشد بلکه باید این علت را در عالم دیگری جستجو کرد. او «دمیورژ» (Demiurge) را که به معنی صانع و ناظم است, به عنوان علت فاعلی جهان معرفی کرد. از نظر افلاطون «دمیورژ» این جهان را از عدم خلق نکرده, بلکه او فقط آن را از بی نظمی و آشفتگی محض و به اصطلاح خود او «خوآ» (Chaos) نجات داد و بر اساس طرح و نقشه ای قبلی منظم کرده است. به همین خاطر می توان گفت از نظر افلاطون مهم ترین صفت صانع (دمیورژ), ناظم بودن اوست. افزون بر این صفت, افلاطون صفات دیگری مانند حکمت, علم, زیبایی و دوری از بخل و حسد را برای دمیورژ اثبات می کند و این صفات تقریبا همان صفاتی است که در ادیان, به ویژه ادیان آسمانی برای خدا ثابت می شوند. این مقاله به بررسی نظر افلاطون درباره علت اصلی پیدایش جهان اختصاص دارد. اما از آنجا که تفکر افلاطون درباره این مساله به نوعی با اندیشه های حکمای قبل از او ارتباط دارد, نگاهی اجمالی به برخی از مهم ترین نظریه های قبل از او به عنوان مقدمه ضروری به نظر می رسد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    دکامی، محمدجواد. (1385). صانع (دمیورژ) در اندیشه افلاطون. آینه معرفت، -(7)، 1-16. SID. https://sid.ir/paper/125334/fa

    Vancouver: کپی

    دکامی محمدجواد. صانع (دمیورژ) در اندیشه افلاطون. آینه معرفت[Internet]. 1385؛-(7):1-16. Available from: https://sid.ir/paper/125334/fa

    IEEE: کپی

    محمدجواد دکامی، “صانع (دمیورژ) در اندیشه افلاطون،” آینه معرفت، vol. -، no. 7، pp. 1–16، 1385، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/125334/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button