Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,945
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ملاحظه شهود در آثار هنری و مقایسه با مفهوم آن در نقد عقل محض کانت

صفحات

 صفحه شروع 29 | صفحه پایان 38

کلیدواژه

نقد اول کانت (نقد عقل محض)Q2

چکیده

 کشف و شهود از گواراترین و رازآمیزترین جلوه های حیات دینی بشر است. بازشناسی ماهیت و سرشت آن, ارزش معرفتی, سنجه های تشخیص سره از ناسره در میان انبوه دعاوی, باعث دلمشغولی بسیاری از اندیشمندان و خردورزان شده است. اثر هنری با ریشه گرفتن از شهود استعلایی و حسی هنرمند از یکسو و درک آن از سوی مخاطب, جاودان و یگانه می شود. «شهود», حقیقت ذهن هنرمند و در نهایت حقیقت اثر هنری را آشکار می سازد. مبحث شهود در اندیشه بسیاری از اندیشمندان پرقدر بوده و این مقاله بر مفهوم شهود در ساختار معرفتی کانت تمرکز کرده است. «شهود», از بنیادی ترین مفاهیم فلسفه «ایمانوئل کانت» است و تا حد یک زیرساخت, نقش محوری در نظام معرفتی کانت ایفا می کند. کانت بر شهود حسی و قرار دادن ذهنیت به عنوان درون مایه اصلی اثر هنری تاکید دارد و این نگرش, در شکل گیری مکاتب و آثار بزرگ هنری در دوران مدرنیسم و حتی پست مدرن راه گشا بوده است. در بررسی آثار هنری, حضور و مواجهه شهود در مثلث اثر هنری, هنرمند و مخاطب را شاهد هستیم. تاثیر شهود در ادراک اثر هنری و روند فهم و درک اثر هنری و آفرینش منسوب به آن نقشی مهم یافته است.این مقاله در نظر دارد منزلت شهود را در پیدایش آثار هنری مشخص و با استناد به تعریف کانت از مفهوم شهود در نقد اول (نقد عقل محض), جایگاه آن را در آثار هنری تبیین و آشکار کند. فرضیه مقاله بر این استوار است که آثار هنری محصول کشف و شهود بوده و هنرمند با فعل یگانه ذهن خویش, یعنی شهود استعلایی دست به خلق اثر هنری زده است. بر اساس تعریف کانت از مفهوم شهود در نقد اول, شهود چیزی نیست جز آگاهی مستقیم از معنایی که در ذهن حاضر است و در شهود هنری این نگرش کانتی نقشی اساسی دارد و به همراه نبوغ هنرمند به ارتباط و تسخیر مخاطب می پردازد. این پژوهش به شیوه تحلیلی- توصیفی, با بهره گرفتن از کتب و مقالات به تحلیل داده ها پرداخته است.متن کامل این مقاله به زبان انگلیسی می باشد, لطفا برای مشاهده متن کامل مقاله به بخش انگلیسی مراجعه فرمایید.لطفا برای مشاهده متن کامل این مقاله اینجا را کلیک کنید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    علی پور، رضا، شیخ زاده، مرجان، و شریف زاده، محمدرضا. (1395). ملاحظه شهود در آثار هنری و مقایسه با مفهوم آن در نقد عقل محض کانت. باغ نظر، 13(40)، 29-38. SID. https://sid.ir/paper/125355/fa

    Vancouver: کپی

    علی پور رضا، شیخ زاده مرجان، شریف زاده محمدرضا. ملاحظه شهود در آثار هنری و مقایسه با مفهوم آن در نقد عقل محض کانت. باغ نظر[Internet]. 1395؛13(40):29-38. Available from: https://sid.ir/paper/125355/fa

    IEEE: کپی

    رضا علی پور، مرجان شیخ زاده، و محمدرضا شریف زاده، “ملاحظه شهود در آثار هنری و مقایسه با مفهوم آن در نقد عقل محض کانت،” باغ نظر، vol. 13، no. 40، pp. 29–38، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/125355/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا