مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,220
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,079
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر نقوش ساسانی بر تصویرسازی نسخ بئاتوس

صفحات

 صفحه شروع 59 | صفحه پایان 68

چکیده

 در قرن هشتم میلادی, در اسپانیا راهبی به نام «بئاتوس» اثری با عنوان «شرحی بر آپوکالیپس» نوشت که معروف به «بئاتوس لیابانا» شد. طی سال ها شمار زیادی از این اثر نسخه برداری و تصویرسازی و به بئاتوس ها مشهور شدند.نسخ بئاتوس از غنای تصویری خارق العاده ای برخوردار بوده و به لحاظ کیفیت رنگ پردازی و نمایش جهان غیر مادی و ماورایی از شاهکارهای هنری محسوب می شوند. در بین تصاویر ارایه شده در این نسخ, تعدادی از نقوش متاثر از هنر ساسانی هستند. پرسش های این تحقیق عبارت است از اینکه کدام نقوش ساسانی بر روی تصویرسازی نسخ بئاتوس تاثیر گذاشته اند؟ این نقوش از چه طریقی توانسته اند به کارگاه های هنری اسپانیا راه پیدا کنند؟بر پایه این پرسش ها فرضیه مقاله بر این اصل استوار است که چهار نقش ساسانی را می توان در نسخ بئاتوس مشخص کرد: سیمرغ ساسانی, عقاب در حال شکار غزال, روبان سلطنتی ساسانی, سوارکار تیرانداز برگشته به عقب. در انتقال یا مهاجرت نقوش ساسانی, در قرون اولیه اسلامی, کشورهای مسلمان کرانه دریای مدیترانه بسیار موثر بودند؛ کشورهایی همچون مصر, سوریه, اردن و مراکش. مسلمانان در مرزهای روم و در ارتباط مداوم با اسپانیا بودند و این خود به تسهیل دسترسی هنرمندان اسپانیایی به آثار هنری ساسانی, ظروف سیمین, مهرها و پارچه های نفیس و یا آثار تقلید شده, کمک می کرد.مسلما هنرمندان غربی در کارگاه های خود به طور مستقیم یا غیر مستقیم به این آثار دسترسی داشته یا آنها را دیده بودند. نقش مهم «هیسپانو مسلمانان» در انتقال فرهنگ و هنر سرزمین های اسلامی و کشورهای مسلمان شده مانند پارس, به اندلس و جنوب اروپا بسیار بارز است.روش تحقیق بر اساس روش کتابخانه ای و مقایسه تطبیقی آثار است. در رابطه با این موضوع تاکنون پژوهشی صورت نگرفته است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    طاهری، علیرضا. (1391). تاثیر نقوش ساسانی بر تصویرسازی نسخ بئاتوس. باغ نظر، 9(21)، 59-68. SID. https://sid.ir/paper/125363/fa

    Vancouver: کپی

    طاهری علیرضا. تاثیر نقوش ساسانی بر تصویرسازی نسخ بئاتوس. باغ نظر[Internet]. 1391؛9(21):59-68. Available from: https://sid.ir/paper/125363/fa

    IEEE: کپی

    علیرضا طاهری، “تاثیر نقوش ساسانی بر تصویرسازی نسخ بئاتوس،” باغ نظر، vol. 9، no. 21، pp. 59–68، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/125363/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button