Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,092
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,460
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش برجسته شکارگاه خسرو دوم (؟) در تاق بستان و الگوپذیری از آن در نقش برجسته تنگ واشی فتحعلی شاه قاجار

صفحات

 صفحه شروع 69 | صفحه پایان 82

چکیده

 نقش مایه شکار از نخستین نقاشی های دیواری دوران پارینه سنگی درون غارها تا تکامل یافته ترین دست ساخته های امروزی در هنر ایران وجود داشته و در مسیر تاریخ هنر و طی فرایند شکل گیری فرهنگ های مختلف, مفاهیم گوناگونی را در درون خود پرورده است. این روند تکاملی در دوران تاریخی و خصوصا دوره ساسانی مفهومی فراتر از شکار صرف به خود می گیرد, به طوری که یکی از رایج ترین موضوعات هنر و فرهنگ دوره ساسانی صحنه شکار است و در این زمینه شاهان ساسانی اقدام به تاسیس مکان هایی خاص با عنوان شکارگاه و یا باغ شکار کرده اند. این پژوهش در نظر دارد به بررسی مفهوم شکار در دوره ساسانی, به ویژه اهمیت محوطه های شکارگاهی دوره خسرو دوم بپردازد؛ بدین منظور شکارگاه خسرو دوم در تاق بستان و نقوش حک شده شکار گراز و گوزن در دو طرف تاق بزرگ تاق بستان مطالعه شده و تاثیر آنها بر شکل گیری شکارگاه فتحعلی شاه در تنگ واشی, و همچنین نقش برجسته او در این مکان, بررسی شده است. مطالعه نقوش شکارگاه تاق بستان, تاثیرپذیری آنها را از نقاشی های دیواری مربوط به شکار اواخر دوره اشکانی و دوره ساسانی مشخص کرده است, به طوری که خود نقاشی های دیواری مربوط به شکار دوره ساسانی خود متاثر از نقاشی های دیواری دوره اشکانی اند. نقوش شکارگاهی تاق بستان بر نقوش شکار در دوران اسلامی تاثیر گذاشته است که نمود این تاثیرات را در مینیاتورهای دوره اسلامی می توان دید. چنانچه اوج آن در دوره قاجار و به گونه ای دیگر تجلی پیدا می کند؛ بارزترین نمود این تاثیرپذیری در دوره قاجار, نقش برجسته شکار شاهی فتحعلی شاه در تنگ واشی است. مطالعات صورت گرفته در این پژوهش نشان می دهد, با وجود اینکه دو نقش برجسته مذکور از نظر مضامین به هم شباهت دارند, اما هدف از ایجاد آنها متفاوت بوده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    حیدری باباکمال، یداله، پذیرش، رضا، سرور، پارمیس، و حبیبی، حسین. (1391). نقش برجسته شکارگاه خسرو دوم (؟) در تاق بستان و الگوپذیری از آن در نقش برجسته تنگ واشی فتحعلی شاه قاجار. باغ نظر، 9(21)، 69-82. SID. https://sid.ir/paper/125364/fa

    Vancouver: کپی

    حیدری باباکمال یداله، پذیرش رضا، سرور پارمیس، حبیبی حسین. نقش برجسته شکارگاه خسرو دوم (؟) در تاق بستان و الگوپذیری از آن در نقش برجسته تنگ واشی فتحعلی شاه قاجار. باغ نظر[Internet]. 1391؛9(21):69-82. Available from: https://sid.ir/paper/125364/fa

    IEEE: کپی

    یداله حیدری باباکمال، رضا پذیرش، پارمیس سرور، و حسین حبیبی، “نقش برجسته شکارگاه خسرو دوم (؟) در تاق بستان و الگوپذیری از آن در نقش برجسته تنگ واشی فتحعلی شاه قاجار،” باغ نظر، vol. 9، no. 21، pp. 69–82، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/125364/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا