Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,207
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,857
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مکتب سقاخانه: نگاهی پسااستعماری یا شرق شناسانه؟

صفحات

 صفحه شروع 43 | صفحه پایان 56

چکیده

 بیان مساله : آیا مکتب سقاخانه را می توان متاثر از نظریه پسااستعماری دانست, آیا تقویت کننده سلطه شرق شناسانه است یا باید نگرش سومی را نسبت به آن یافت؟ هدف و روش تحقیق: هدف از تحقیق پیش رو به چالش کشیدن دو رویکرد -پسااستعمارانه و شرق شناسانه- به صورت توصیفی- تحلیلی برای بررسی مکتب سقاخانه است. پیشنهاد پژوهش محصور نکردن مکتب سقاخانه در دو قطبی نظریه پسااستعماری یا شرق شناسانه و در نظرگرفتن مسایل خاص کشور ایران است. این پژوهش ابتدا خود مکتب سقاخانه و سپس جریانات هنری روز ایران, اروپا و آمریکا را بررسی می کند.نتیجه گیری: کتاب «شرق شناسی» ادوارد سعید, آغاز نظام مند رویکرد پسااستعماری و ترجمه فارسی «دوزخیان روی زمین» فرانتس فانون, هر دو متاخرتر از شکل گیری جریان سقاخانه هستند. به نظر می رسد نظریات پسااستعماری فانون و سعید در طبقه بندی هنر در جامعه ایران موثر بوده, حال آنکه آن نظریات علاوه بر اینکه متاخرتر از جریان سقاخانه اند, بر جوامع دیگری منطبق هستند که شرایط برابری با جامعه ایران نداشتند. به نظر نسبت دادن این مکتب هنری به گفتمان پسااستعماری, برگرفته از نگاهی شرق شناسانه است. بررسی های تاریخی نشان می دهد سقاخانه به عنوان جریانی پست مدرن هم زمان با اتفاقات جهان هنری غرب شکل گرفت و البته داعیه ملی بودن داشت. مردم ایران خود را استعمار زده نمی دیدند تا بخواهند به این جایگاه اعتراض کنند. سقاخانه درصدد به تصویر کشیدن امری اگزوتیک به معنی شرق شناسانه آن نبود, ضمن اینکه حال وهوای معنوی این هنر که بر نام گذاری آن بی تاثیر نبوده, امری آشنا با مردمان ایران است. به نظر می رسد تحلیل آثار سقاخانه بیشتر متاثر از جریانات متاخر باشد, امری که می توان آن را پرتاب نقد شرایط معاصر به گذشته تعبیر کرد. این جریان که پیش از به بلوغ رسیدن به حاشیه رفت, از اواخر دهه 1370 با اوج گرفتن نگاه ایرانی- اسلامی حیاتی دوباره یافت. پیشنهاد نگارندگان برای هنرمندان معاصر توجه به زمینه های معنوی مکتب سقاخانه و اجتناب از تکرار صوری آن است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خورشیدیان، رائیکا، و زاهدی، حیدر. (1396). مکتب سقاخانه: نگاهی پسااستعماری یا شرق شناسانه؟. باغ نظر، 14(53)، 43-56. SID. https://sid.ir/paper/125370/fa

    Vancouver: کپی

    خورشیدیان رائیکا، زاهدی حیدر. مکتب سقاخانه: نگاهی پسااستعماری یا شرق شناسانه؟. باغ نظر[Internet]. 1396؛14(53):43-56. Available from: https://sid.ir/paper/125370/fa

    IEEE: کپی

    رائیکا خورشیدیان، و حیدر زاهدی، “مکتب سقاخانه: نگاهی پسااستعماری یا شرق شناسانه؟،” باغ نظر، vol. 14، no. 53، pp. 43–56، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/125370/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا