مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,596
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,925
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مطالعه ی نقوش زرتشتی دوزی با رویکرد انسان شناسی هنر

صفحات

 صفحه شروع 17 | صفحه پایان 30

چکیده

 بیان مسئله: هنر «زرتشتی دوزی» نوعی سوزن دوزی مخصوص بانوان زرتشتی است که پیشینه ی آن را می توان در ایران پیش از اسلام دانست. بسیاری از نقوش زرتشتی دوزی دارای معانی و ریشه های فرهنگی دینی و زیبایی شناختی است که تاکنون به آن پرداخته نشده و شناسایی آن می تواند معنای پنهان این نقوش را, که از دید برخی صرفاً نقوشی بدون معناست, آشکار کند. هدف پژوهش: به دلیل وجود نقش مایه های متفاوت و مفاهیم نمادین آن ها, پژوهش پیش رو در نظر دارد به بررسی و فهم نقوش هنر زرتشتی دوزی از دیدگاه فرهنگ و جامعه ی آفریننده اش بپردازد. روش پژوهش: این مقاله با رویکرد انسان شناسی هنر به دنبال پاسخ پرسش زیر است: معانی فرهنگی, معیارهای زیبایی شناختی و کارکردی نقوش زرتشتی دوزی چیست؟ جهت پاسخ به این پرسش براساس نظریات انسان شناسی هنر با استفاده از سه بعد معناشناختی, زیبایی شناختی و کارکردشناختی, با روش توصیفی-تحلیلی و با تکیه بر پژوهش های میدانی, کتابخانه ای و مصاحبه, نقوش تزیینی تحلیل و بررسی شده اند. نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان می دهد که بر مبنای تحلیل معناشناختی بسیاری از نقوش یادآور کهن الگوهایی چون مادر و درخت است و این نقوش, که برخی از آنها روی لباس عروس کار شده, نمایانگر الهه ی زایش بوده اند و رابطه ی مفهوم و کاربرد را نشان می دهند. همچنین براساس تحلیل زیبایی شناختی ساختار, رنگ, فرم, بافت و ترکیب بندی با الگوی دوخت هماهنگ و دارای تعادل, تنوع و ریتم است. در تحلیل کارکردشناختی نیز نقوش بیشتر روی لباس زنان به خصوص عروس ها کار می شده و با کاربرد آن از نظر معنایی هماهنگ بوده و یادآور این دیدگاه آیین زرتشت است که تکلیف انسان را شاد زیستن می دانسته است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عزیزی، رویا، و طباطبایی جبلی، زهره. (1399). مطالعه ی نقوش زرتشتی دوزی با رویکرد انسان شناسی هنر. باغ نظر، 17(85 )، 17-30. SID. https://sid.ir/paper/125424/fa

    Vancouver: کپی

    عزیزی رویا، طباطبایی جبلی زهره. مطالعه ی نقوش زرتشتی دوزی با رویکرد انسان شناسی هنر. باغ نظر[Internet]. 1399؛17(85 ):17-30. Available from: https://sid.ir/paper/125424/fa

    IEEE: کپی

    رویا عزیزی، و زهره طباطبایی جبلی، “مطالعه ی نقوش زرتشتی دوزی با رویکرد انسان شناسی هنر،” باغ نظر، vol. 17، no. 85 ، pp. 17–30، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/125424/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button