مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,550
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

856
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ماهیت دیالکتیک آثار هنری در آرا سنت آگوستین

صفحات

 صفحه شروع 17 | صفحه پایان 26

چکیده

 اینکه هنر واجد حقیقت است یا نه, موضوعی است که پیشینه آن به دوران کهن رسیده, و امروزه نیز مناقشات متعددی پیرامون آن وجود دارد. در این میان, دیدگاه آگوستین,  فیلسوف اواخر دوران باستان و اوایل قرون وسطی, در این باره هم پذیرش انسانی نسبت به هنرهای بازنمایانه و تجسمی را مدنظر قرار می دهد, و هم, راه را برای نقد و تفسیر آثار هنری بازمی کند. آگوستین هنرهای تجسمی را در پایین ترین درجه قرار داده, و آنها را واجد کذب می داند. او با برگذشتن از افلاطون, بر این باور است که هنرهای بازنمودی درگیر نوعی «کذب اجتناب ناپذیر» هستند؛ آنها به میل خود کذب نیستند, بلکه بنا بر ماهیت خود, نمی توانند صادق باشند؛ در واقع, وجود یک اثر هنری در همین نیمه غیرحقیقی آن است, و اگر نتوانیم خود را با این کذب آشتی دهیم, به سلب تمامی هنر اقدام کرده ایم. در این مقاله از این خصیصه به عنوان «ماهیت دیالکتیک آثار هنری» یاد شده است. به زعم نگارنده نظریه آگوستین نه تنها گامی در خور تامل در تاریخ نظریه مدرن «خودپایندگی هنر» به شمار می رود, بلکه از آن مهم تر, وجه کاذب اثر هنری راه را برای تفسیر و دیالوگ با آن گشوده, و از آنجا که نمود اثر هنری را مد نظر قرار می دهد, گویی بر شرط وجودی اثر هنری, یعنی نمود آن, تاکید می کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    چمانی، عبدالرسول. (1387). ماهیت دیالکتیک آثار هنری در آرا سنت آگوستین. باغ نظر، 5(10)، 17-26. SID. https://sid.ir/paper/125437/fa

    Vancouver: کپی

    چمانی عبدالرسول. ماهیت دیالکتیک آثار هنری در آرا سنت آگوستین. باغ نظر[Internet]. 1387؛5(10):17-26. Available from: https://sid.ir/paper/125437/fa

    IEEE: کپی

    عبدالرسول چمانی، “ماهیت دیالکتیک آثار هنری در آرا سنت آگوستین،” باغ نظر، vol. 5، no. 10، pp. 17–26، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/125437/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button