Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

4,317
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,635
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تدوین اصول طراحی فضاهای بازی کودکان با تاکید بر گروه سنی 5 تا 12 سال مطالعه موردی: رشت

صفحات

 صفحه شروع 31 | صفحه پایان 42

چکیده

 در کشور ما طراحی شهری به مفهوم امروزی, سابقه چندان طولانی ندارد و در این بین طراحی فضاهای بازی کودکان خصوصا گروه سنی 5 تا 12 سال هم اولویت کمتری را داشته است. در شهرسازی سنتی ما به دلیل هویت مندی و احساس تعلق ساکنین به فضا و سازگارتر بودن آن با جوامع سنتی, کودکان به راحتی می توانستند فضای مورد نیاز خود را برای بازی بیابند. امروزه افزایش شهرنشینی و تغییر نحوه زندگی محدودیت های فضایی و زمانی بیشتری را برای کودکان و بازی آنها ایجاد کرده که موجب شده تا روش بازی آنها کاملا متفاوت از نسل قبل شود. رواج بازی های کامپیوتری بین بیش از 80 درصد کودکان امروز, این مساله را ثابت و لزوم راه حل های شهرسازانه را در شهرهای معاصر برای اختصاص فضای مناسب برای این قشر سنی ایجاب می کند. این مقاله با تحلیل و ارزیابی دو محله گلسار و دروازه لاکان در شهر رشت به عنوان دو محله جدید و قدیمی با استفاده از اصول و معیارهای جاری در طراحی فضاهای بازی به مقایسه این دو پرداخته و با اثبات فرضیاتی که انتظارات کودکان امروز از فضای بازی را فراتر از تاب و سرسره های سنتی دانسته و آن را نیازمند بازنگری می بیند و تاثیر محیط کالبدی را روی رفتارهای بازی کودکان و فعالیت فیزیکی آنها تایید می کند, سعی در ارایه اصول و نگرشی نو در باب طراحی فضاهای بازی کودکان خصوصا گروه سنی 5 تا 12 سال دارد. نگرشی که طراحی زمین های بازی معاصر را بر اساس شناخت نیاز کودکان امروز و ارتقای کیفیت محیط شهری هدف غایی خود قرار می دهد تا فرصت های بازی کیفی را از طریق فرایند آگاهانه ایجاد کند.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

ابراهیمی، حمیدرضا، سعیدی رضوانی، نوید، و معانی منجیلی، آرزو. (1390). تدوین اصول طراحی فضاهای بازی کودکان با تاکید بر گروه سنی 5 تا 12 سال مطالعه موردی: رشت. باغ نظر، 8(19)، 31-42. SID. https://sid.ir/paper/125473/fa

Vancouver: کپی

ابراهیمی حمیدرضا، سعیدی رضوانی نوید، معانی منجیلی آرزو. تدوین اصول طراحی فضاهای بازی کودکان با تاکید بر گروه سنی 5 تا 12 سال مطالعه موردی: رشت. باغ نظر[Internet]. 1390؛8(19):31-42. Available from: https://sid.ir/paper/125473/fa

IEEE: کپی

حمیدرضا ابراهیمی، نوید سعیدی رضوانی، و آرزو معانی منجیلی، “تدوین اصول طراحی فضاهای بازی کودکان با تاکید بر گروه سنی 5 تا 12 سال مطالعه موردی: رشت،” باغ نظر، vol. 8، no. 19، pp. 31–42، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/125473/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا