مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,639
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

762
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نگارکند الیمایی خنگ اژدر 2 و مقایسه آن با دیگر نگارکندهای الیمایی

صفحات

 صفحه شروع 59 | صفحه پایان 68

چکیده

 نگارکند یکی از داده های مهم و پراهمیت در علم باستان شناسی که بخش مهمی از سنت, تاریخ, فرهنگ, تمدن و هنر پیشینیان را بازنمایی می کند و بیانگر مفاهیم و اندیشه ها, آیین ها و مناسک, شرح پیروزی ها و دستاوردها, تکنیک های حجاری, بازگوکننده ظرایف هنری و تبلور اوضاع سیاسی, مذهبی, اجتماعی و همچنین روشی برای اقناع حس ماندگاری فرمانروایان است.نگارکند یکی از فراگیرترین شیوه های رایج در سراسر خاور نزدیک باستان بود. رواج این سنت در دوره اشکانی سبب شد تا نگارکندهای بسیاری در قلمرو این امپراطوری خلق شود که بخش عمده آنها در جغرافیای حکومت خودمختار الیمایی 3-162 ق.م - 224 م واقع شده است. محدوده اصلی شاهک نشین مستقل الیمایی, کوهستان های بختیاری و بخش مرکزی رشته کوه های زاگرس بوده است. نگارکندها, گسترده ترین و شاخص ترین آثار هنری این عصر محسوب می شوند که ویژگی هایی نظیر تمام رخ نمایی, روحانیت, خطی بودن, صلابت و رئالیسم تطبیقی را برای آنها برشمرده اند.یکی از استقرارگاه های مهم الیماییان, دشت ایذه در استان خوزستان است که نگارکندهای متعددی از آن دوره را در خود جای داده است. نگارکند خنگ اژدر 2 در 13 کیلومتری شهر ایذه, مجاورت نگارکند خنگ اژدر 1 و نزدیکی نگارکندهای یارعلی وند و کمالوند قرار دارد که ویژگی های مترتب بر هنر الیمایی را داراست؛ این نگارکند در زمره نگاره های مذهبی است و صحنه ای آیینی را به نمایش گذاشته است. فرسایش زیاد و نداشتن کتیبه, گاهنگاری و شناسایی هویت نگارکند را دشوار کرده است. از این رو برای پی بردن به مضامین و گاهنگاری نگارکند با روش مفهوم شناسی تصویری به مقایسه آن با نگارکندهای ایلامی, پارتی و الیمایی پرداخته شد و با استخراج ویژگی های مشترک سبکی, موضوعی و هنری, مضامین نهفته در نگارکند و تکنیک های اجرا و مشخصات سبکی آن به عنوان هنری بومی مورد تحلیل قرار گرفت. در نهایت بر اساس درون مایه آیینی نگارکند و مقایسه با نگارکندهای کتیبه دار همسان در دوره الیمایی گاهنگاری شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    هژبری نوبری، علیرضا، مرادی، نوراله، خادمی ندوشن، فرهنگ، و موسوی کوهپر، سیدمهدی. (1392). نگارکند الیمایی خنگ اژدر 2 و مقایسه آن با دیگر نگارکندهای الیمایی. باغ نظر، 10(25)، 59-68. SID. https://sid.ir/paper/125615/fa

    Vancouver: کپی

    هژبری نوبری علیرضا، مرادی نوراله، خادمی ندوشن فرهنگ، موسوی کوهپر سیدمهدی. نگارکند الیمایی خنگ اژدر 2 و مقایسه آن با دیگر نگارکندهای الیمایی. باغ نظر[Internet]. 1392؛10(25):59-68. Available from: https://sid.ir/paper/125615/fa

    IEEE: کپی

    علیرضا هژبری نوبری، نوراله مرادی، فرهنگ خادمی ندوشن، و سیدمهدی موسوی کوهپر، “نگارکند الیمایی خنگ اژدر 2 و مقایسه آن با دیگر نگارکندهای الیمایی،” باغ نظر، vol. 10، no. 25، pp. 59–68، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/125615/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button