Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,421
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,120
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

آیکونولوژی نگاره ی لیلی و مجنون در سفال سلجوقی

صفحات

 صفحه شروع 47 | صفحه پایان 52

چکیده

 بیان مسئله: داستان عشق لیلی و مجنون حدیث دو دلداده است که علاوه بر شعر, در نگارگری ایرانی نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و همواره حوادث گوناگون آن, در مکاتب مختلف نگارگری ایرانی نقاشی شده است. بر اساس مطالعات انجا م شده, صحنه ی لیلی و مجنون در مکتب خانه, برای نخستین بار در بشقاب سفالی سلجوقی ترسیم شده و پس از آن, در مکاتب مختلفی همچون هرات و شیراز و. . . بارها تکرار شده است. مقاله ی حاضر به بررسی جنبه های ساختاری و محتوایی اولین نمونه از تصویرگری «لیلی و مجنون در مکتب خانه» در سفالینه ی سلجوقی می پردازد. در بررسی هایی که تاکنون صورت گرفته, همگامیِ مثنوی نظامی با نگارگری مطرح می شود. اروین پانوفسکی اما برای تفسیر موضوعی آثار هنری, علاوه بر شناسایی متون ادبی, شیوه ی اندیشیدن یک ملت را در یک دوره ی خاص لازم می داند. بنابراین, دغدغه ی نگارندگان پاسخگویی به این پرسش است که الگوهای بصری و مفهومی نگاره ی «لیلی و مجنون در مکتب خانه» در سفالینه ی سلجوقی, علاوه بر مثنوی نظامی با کدام اندیشه ی حاکم در عصر سلجوقی ارتباط دارد؟ هدف: در عصر سلجوقی, احمد غزالی از اندیشمندان ایرانی (متوفی 520 هجری/ 1126 میلادی), آرای خویش را در باب مفهوم عشق با تفسیرهای بدیعی ارائه کرد و تحولاتی چشمگیر در نگرش عارفانه ی ایرانی پدید آورد. از این رو, هدف اصلی این مقاله, کشف ارتباط میان اندیشه ی نوین احمد غزالی مبنی بر کمال عشق با تصویرگری اثر مورد پژوهش است. روش تحقیق: در این پژوهش, مطالب به طریق اسنادی و کتابخانه ای گردآوری شده اند و روش تحقیق, تاریخی-تحلیلی است. شناخت محتوای درونی تصویر از طریق رویکرد آیکونولوژی پانوفسکی و در سه مرحله ی توصیف پیش آیکونوگرافی, تحلیل آیکونوگرافی و تفسیر آیکونولوژی به انجام رسیده است. نتیجه گیری: نتایج نشان می دهد الگوهای بصری و مفهومی سفالینه ی سلجوقی با نقش لیلی و مجنون در کالبد دو کودک خردسال در مکتب خانه, تلفیقی از گفتمان ادبی نظامی و شیوه ی اندیشیدن نوین احمد غزالی در باب سرشت عشق لیلی و مجنون است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نمازعلیزاده، سهیلا، و موسوی لر، اشرف السادات. (1398). آیکونولوژی نگاره ی لیلی و مجنون در سفال سلجوقی. باغ نظر، 16(75 )، 47-52. SID. https://sid.ir/paper/125649/fa

    Vancouver: کپی

    نمازعلیزاده سهیلا، موسوی لر اشرف السادات. آیکونولوژی نگاره ی لیلی و مجنون در سفال سلجوقی. باغ نظر[Internet]. 1398؛16(75 ):47-52. Available from: https://sid.ir/paper/125649/fa

    IEEE: کپی

    سهیلا نمازعلیزاده، و اشرف السادات موسوی لر، “آیکونولوژی نگاره ی لیلی و مجنون در سفال سلجوقی،” باغ نظر، vol. 16، no. 75 ، pp. 47–52، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/125649/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا