مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

538
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

518
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

جایگاه معرفت شناختی انبیا در سیر معرفتی انسان ها از دید غزالی: نقش تعلیمی

نویسندگان

 پورسینا زهرا (میترا) | صدور گواهی نویسنده 

صفحات

 صفحه شروع 25 | صفحه پایان 46

کلیدواژه

چکیده

 نگارنده در این مقاله به روش تحلیلی, به مسئله نقش معرفت بخشی انبیا (ع) از دید غزالی می پردازد. این نقش که هم شامل نقش تعلیمی و هم تربیتی است, در جنبه تعلیمی, نقشی مستقیم و غیرمستقیم است. نیز این که تعلیمات انبیا هر دو حوزه حقایق ناظر به عالم واقع و معرفت های اخلاقی را شامل می شود. در این نقش علاوه بر این که ایشان به عرضه حقایق ورای مرتبه عقل استدلالی می پردازند, ارائه دهنده طریق دست یابی به عالی ترین سطح عقلانی معرفت نیز هستند تا انسان ها با صعود در مراتب معرفتی, خود, بدان معرفت عالیه دست یابند. در این راستا, یگانگی و پیوستگی عمیقی که میان عقل و شرع (تعلیمات نبوی) از دید غزالی وجود دارد نیز مورد توجه قرار می گیرد و روشن می شود که غزالی شروع حرکت عقلی علمی انسان را با دریافت معرفت وحیانی (شرع) به یکدیگر گره می زند و به نظر او اساسا این, تنها سطح نبوی معرفت یا علم مکاشفه است که راهنمای انسان در رسیدن به معرفت یقینی, که استکمال معرفت عقلانی انسان در مرتبه پایین تر است, می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    پورسینا، زهرا (میترا). (1394). جایگاه معرفت شناختی انبیا در سیر معرفتی انسان ها از دید غزالی: نقش تعلیمی. پژوهشنامه فلسفه دین (نامه حکمت)، 13(1 (پیاپی 25) )، 25-46. SID. https://sid.ir/paper/125695/fa

    Vancouver: کپی

    پورسینا زهرا (میترا). جایگاه معرفت شناختی انبیا در سیر معرفتی انسان ها از دید غزالی: نقش تعلیمی. پژوهشنامه فلسفه دین (نامه حکمت)[Internet]. 1394؛13(1 (پیاپی 25) ):25-46. Available from: https://sid.ir/paper/125695/fa

    IEEE: کپی

    زهرا (میترا) پورسینا، “جایگاه معرفت شناختی انبیا در سیر معرفتی انسان ها از دید غزالی: نقش تعلیمی،” پژوهشنامه فلسفه دین (نامه حکمت)، vol. 13، no. 1 (پیاپی 25) ، pp. 25–46، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/125695/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا