مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,435
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,211
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه اثربخشی درمان ذهن آگاهی مثبت محور، شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی و درمان شناختی رفتاری بر اضطراب اجتماعی و مهارت های ارتباطی دانش آموزان دختر افسرده

صفحات

 صفحه شروع 5 | صفحه پایان 16

چکیده

 مقدمه: اضطراب اجتماعی و مهارت های ارتباطی ضعیف از زمره مشکلاتی است که دختران دانش آموز افسرده از آن رنج می برند. این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی درمان ذهن آگاهی مثبت محورPDMT, شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی M BCT و درمان شناختی رفتاری CBT بر اضطراب اجتماعی و مهارت های ارتباطی دانش آموزان دختر افسرده اجرا شد. روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی و طرح پژوهش, چهار گروهی با دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون بود. به منظور انجام پژوهش از میان سی صد دانش آموز دختر مقطع متوسطه اول در شهر نائین در سال 1396, شصت نفر به صورت هدفمند مبتنی بر ملاک های ورود و خروج انتخاب و به طور تصادفی در سه گروه آزمایش(15 نفربرای هر گروه) و یک گروه کنترل (پانزده نفر) گمارده شدند. برای سنجش متغیرهای پژوهش پرسشنامه اضطراب اجتماعی و پرسشنامه مهارت های ارتباطی در مراحل پیش آزمون و پس آزمون استفاده شد. گروه در مان ذهن آگاهی مثبت محور, شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی و درمان شناختی و رفتاری هر یک به مدت دوازده جلسه, تحت درمان قرار گرفتند و گروه کنترل هیچگونه درمانی دریافت ننمود. داده ها از طریق تحلیل کوواریانس چند متغیری مانکوا تحلیل شد. نتایج: نتایج نشان داد که بین در مان ذهن آگاهی مثبت محور, شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی و درمان شناختی رفتاری با گروه کنترل در اضطراب اجتماعی و مهارت های ارتباطی در پس آزمون پس از کنترل پیش آزمون تفاوت معناداری وجود دارد. (01/0>p) همچنین درمان ذهن آگاهی مثبت محور و شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی نسبت به درمان شناختی و رفتاری در مهارت های ارتباطی دارای تفاوت معنادار بود. بحث و نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاکی از آن است که در مان ذهن آگاهی مثبت محور, شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی و درمان شناختی و رفتاری در کاهش اضطراب اجتماعی و افزایش مهارت های ارتباطی دختران دانش آموز افسرده درمان های موثری هستند. با این حال درمان ذهن آگاهی مثبت محور را می توان برای کاهش اضطراب اجتماعی این دانش آموزان بیشتر از دیگر درمان ها استفاده نمود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    طباطبایی نژاد، فاطمه سادات، گل پرور، محسن، و آقایی، اصغر. (1397). مقایسه اثربخشی درمان ذهن آگاهی مثبت محور, شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی و درمان شناختی رفتاری بر اضطراب اجتماعی و مهارت های ارتباطی دانش آموزان دختر افسرده. فصلنامه مددکاری اجتماعی، 7(3 (پیاپی 25) )، 5-16. SID. https://sid.ir/paper/125966/fa

    Vancouver: کپی

    طباطبایی نژاد فاطمه سادات، گل پرور محسن، آقایی اصغر. مقایسه اثربخشی درمان ذهن آگاهی مثبت محور, شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی و درمان شناختی رفتاری بر اضطراب اجتماعی و مهارت های ارتباطی دانش آموزان دختر افسرده. فصلنامه مددکاری اجتماعی[Internet]. 1397؛7(3 (پیاپی 25) ):5-16. Available from: https://sid.ir/paper/125966/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه سادات طباطبایی نژاد، محسن گل پرور، و اصغر آقایی، “مقایسه اثربخشی درمان ذهن آگاهی مثبت محور, شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی و درمان شناختی رفتاری بر اضطراب اجتماعی و مهارت های ارتباطی دانش آموزان دختر افسرده،” فصلنامه مددکاری اجتماعی، vol. 7، no. 3 (پیاپی 25) ، pp. 5–16، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/125966/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا