مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,186
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

854
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

دو زبانگی- تک زبانگی و سلامت اجتماعی (یک مطالعه مقایسه ای)

صفحات

 صفحه شروع 185 | صفحه پایان 222

چکیده

 در بین دانشجویان, تنیدگی های دوره تحصیلی, تضادهای قومی و فرهنگی, احساس مفعولی مبنی بر مورد تبعیض سیاسی, عقایدی, نژادی و جنسیتی قرار گرفتن, وجود دارد که می تواند بر جنبه های مختلف زندگی دانشجویان اثر گذاشته و سلامتی این قشر خصوصا بعد اجتماعی آنان را به خطر بیندازد. در خصوص ارتباط زبان که یک مولفه اساسی فرهنگی بوده, با مفهوم سلامت اجتماعی تحقیقاتی تاکنون انجام نشده است. به عبارتی زبان قومیت های مختلف می تواند زمینه ساز وحدت و یکپارچگی, انسجام و مشارکت را فراهم آورد و یا این که زبان مشترک, می تواند بر سلامت و بعد اجتماعی آن تاثیرگذار باشد یا خیر؟ که پژوهش حاضر با مطالعه دانشجویان دوزبانه (قومیت ها) و یک زبانه (کسانی که فقط به یک زبان تسلط دارند) در پی پاسخ به آن است. در ادامه می خواهیم تبیین کنیم که چه عواملی بر میزان سلامت اجتماعی دو گروه یادشده تاثیرگذار هستند؟ روش پژوهش حاضر پیمایشی و داده ها با استفاده از پرسشنامه گردآوری شده است. جامعه آماری, دانشجویان دانشگاه سراسری سنندج بوده و نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران 384 نفر انتخاب شده اند. نتایج پژوهش نشان داد مابین سلامت اجتماعی کل و ابعاد آن در دو گروه دانشجویان تفاوت معنی داری به نفع دانشجویان دو زبانه وجود دارد و متغیرهای سن, تاهل, رشته تحصیلی, پایگاه اجتماعی- اقتصادی, باورهای دینی و اعتقادی و مهارت های ارتباطی بر سلامت اجتماعی دو گروه تاثیر گذار است. همچنین نتایج رگرسیون نشان داد که 29 درصد از تغییرات متغیر وابسته این پژوهش توسط متغیرهای مستقل تببین می شود و متغیر مهارت های ارتباطی با ضریب 66 درصد قوی ترین متغیر پیش بین متغیر وابسته است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خدری، بهزاد، و مومنی ماسوله، فریده سادات. (1395). دو زبانگی- تک زبانگی و سلامت اجتماعی (یک مطالعه مقایسه ای). فصلنامه مددکاری اجتماعی، 2(8 )، 185-222. SID. https://sid.ir/paper/125990/fa

    Vancouver: کپی

    خدری بهزاد، مومنی ماسوله فریده سادات. دو زبانگی- تک زبانگی و سلامت اجتماعی (یک مطالعه مقایسه ای). فصلنامه مددکاری اجتماعی[Internet]. 1395؛2(8 ):185-222. Available from: https://sid.ir/paper/125990/fa

    IEEE: کپی

    بهزاد خدری، و فریده سادات مومنی ماسوله، “دو زبانگی- تک زبانگی و سلامت اجتماعی (یک مطالعه مقایسه ای)،” فصلنامه مددکاری اجتماعی، vol. 2، no. 8 ، pp. 185–222، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/125990/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button