مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,501
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

641
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

6

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر چارچوب بندی پیام بر رفتارهای مرتبط با سلامت دهان و دندان در دانش آموزان شهر قزوین

صفحات

 صفحه شروع 512 | صفحه پایان 521

چکیده

 مقدمه: هدف از این پژوهش, مقایسه تاثیر پیام های سودمحور و زیان محور بر افزایش نگرش, قصد رفتاری و رفتارهای مرتبط با سلامت دهان و دندان دانش آموزان راهنمایی شهر قزوین بود.مواد و روش ها: در این مطالعه مداخله ای تصادفی شده, نمونه ها از طریق روش خوشه ای طبقه بندی شده انتخاب شدند. شرکت کنندگان در ابتدای مطالعه پرسش نامه ای را تکمیل نمودند که نگرش های مرتبط با استفاده از مسواک و نخ دندان, قصد مرتبط با استفاده از مسواک و نخ دندان و رفتارهای گزارش شده توسط افراد در ارتباط با استفاده از مسواک و نخ دندان را مورد سنجش قرار می داد. سپس شرکت کنندگان به طور تصادفی به دو گروه سودمحور و زیان محور تقسیم گردیدند و به آن ها پیام هایی راجع به فواید و نتایج استفاده و عدم استفاده از مسواک و نخ دندان در قالب یک پمفلت ارایه گردید. پس از یک هفته از مداخله, این پرسش نامه همراه با چک لیست ثبت رفتار مسواک زدن و نخ دندان در طول هفته گذشته توسط افراد تکمیل گردید. آنالیز داده ها با نرم افزار  SPSSو آزمون های آماری آنالیز کواریانس و تحلیل واریانس با اندازه گیری های مکرر استفاده شد.یافته ها: نتایج آنالیز کواریانس نشان داد نوجوانانی که با پیام های زیان محور مواجه شدند نگرش های مطلوب تری نسبت به استفاده از مسواک و نخ دندان و همچنین قصد بالاتری برای استفاده از مسواک و نخ دندان نشان دادند (p value<0.001). نتایج حاصل از تحلیل واریانس با اندازه گیری های مکرر نشان داد که دانش آموزانی که با پیام های زیان محور مواجهه یافته بودند به میزان بیشتری از مسواک و نخ دندان استفاده کردند (p value<0.001).نتیجه گیری: پیام های زیان محور نباید مورد غفلت قرار گیرند و به نظر می رسد که این پیام ها با فرهنگ جمع گرایی سازگاری بیشتری داشته و منجر به بهبود سلامت دهان و دندان در دانش آموزان و نوجوانان شوند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    پاک پورحاجی آقا، امیر، نوروزی، سعیده، یکانی نژاد، میرسعید، منصوری، آسیه، و چای بخش، سمیرا. (1391). بررسی تاثیر چارچوب بندی پیام بر رفتارهای مرتبط با سلامت دهان و دندان در دانش آموزان شهر قزوین. مجله دانشکده دندان پزشکی اصفهان، 8(6)، 512-521. SID. https://sid.ir/paper/126009/fa

    Vancouver: کپی

    پاک پورحاجی آقا امیر، نوروزی سعیده، یکانی نژاد میرسعید، منصوری آسیه، چای بخش سمیرا. بررسی تاثیر چارچوب بندی پیام بر رفتارهای مرتبط با سلامت دهان و دندان در دانش آموزان شهر قزوین. مجله دانشکده دندان پزشکی اصفهان[Internet]. 1391؛8(6):512-521. Available from: https://sid.ir/paper/126009/fa

    IEEE: کپی

    امیر پاک پورحاجی آقا، سعیده نوروزی، میرسعید یکانی نژاد، آسیه منصوری، و سمیرا چای بخش، “بررسی تاثیر چارچوب بندی پیام بر رفتارهای مرتبط با سلامت دهان و دندان در دانش آموزان شهر قزوین،” مجله دانشکده دندان پزشکی اصفهان، vol. 8، no. 6، pp. 512–521، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/126009/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button