مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,626
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,274
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی عوامل استرس زا، راهبردهای مقابله ای و ارتباط آنها با سلامت عمومی دانشجویان ورودی سال تحصیلی 85-84 دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز

صفحات

 صفحه شروع 276 | صفحه پایان 284

چکیده

 هدف: هدف از این پژوهش تعیین عوامل استرس زا, راهبردهای مقابله ای و ارتباط آنها با سلامت عمومی دانشجویان ترم اول ورودی سال تحصیلی 85-84 دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بوده است.روش بررسی: 303 دانشجو (232 زن و 71 مرد) به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب و با ابزارهای پرسشنامه دموگرافیک, پرسشنامه استرس های تحصیلی دانشجویان, پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ-28) و چک لیست مهارت های مقابله ای مورد بررسی قرار گرفتند.یافته ها: یافته ها نشان داد که 41.8 درصد از دانشجویان از سلامت عمومی برخوردار نمی باشند و دانشجویانی که علاقه مندی کمتری به رشته تحصیلی خود داشتند از سلامت عمومی پایین تری هم برخوردار بودند (p<0.008). بیشترین استرس های تجربه شده به ترتیب نگرانی در مورد امتحانات, سنگینی و زیادی حجم دروس, مشکلات مربوط به خوابگاه و نگرانی در مورد آینده شغلی بوده است. بیشترین میزان استرس تجربه شده در میان دانشجویان ساکن خوابگاه مشاهده گردید (p=0.00) و بارزترین راهبردهای مقابله ای استفاده شده بصورت ترکیبی, روش های حل مساله و هیجانی بوده است. در نهایت بررسی رابطه میزان استرس, شیوه های مقابله ای و سلامت عمومی در جمعیت مورد مطالعه, بین میزان استرس, شیوه مقابله ای منطقی و سلامت عمومی دانشجویان رابطه معنادار آماری نشان داد (p<0.003).نتیجه گیری: یافته های این مطالعه همچنین نشان داد, دانشجویانی که شیوه های مقابله ای ناسازگارانه داشتند از استرس بیشتر و سلامت عمومی کمتری برخوردار بودند. با توجه به نتایج فوق پیشنهاد می گردد ضمن برنامه ریزی جهت کاهش استرس های آموزشی و رفاهی دانشجویان, در جهت تقویت مهارت های مقابله ای مناسب این گروه, مداخلات مناسب صورت گیرد تا از سلامت بیشتری برخوردار گردند.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

بهروزیان، فروزان، و نعمت پور، سرور. (1386). بررسی عوامل استرس زا, راهبردهای مقابله ای و ارتباط آنها با سلامت عمومی دانشجویان ورودی سال تحصیلی 85-84 دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز. مجله علمی پزشکی جندی شاپور، 6(3 (مسلسل 54))، 276-284. SID. https://sid.ir/paper/12602/fa

Vancouver: کپی

بهروزیان فروزان، نعمت پور سرور. بررسی عوامل استرس زا, راهبردهای مقابله ای و ارتباط آنها با سلامت عمومی دانشجویان ورودی سال تحصیلی 85-84 دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز. مجله علمی پزشکی جندی شاپور[Internet]. 1386؛6(3 (مسلسل 54)):276-284. Available from: https://sid.ir/paper/12602/fa

IEEE: کپی

فروزان بهروزیان، و سرور نعمت پور، “بررسی عوامل استرس زا, راهبردهای مقابله ای و ارتباط آنها با سلامت عمومی دانشجویان ورودی سال تحصیلی 85-84 دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز،” مجله علمی پزشکی جندی شاپور، vol. 6، no. 3 (مسلسل 54)، pp. 276–284، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/12602/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button