مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,508
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

784
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی مداخله آموزشی بر مبنای تئوری مراحل تغییر در بهبود رفتارهای خودمراقبتی سلامت دهان در دانش آموزان مدارس ابتدایی

صفحات

 صفحه شروع 37 | صفحه پایان 49

چکیده

 مقدمه: کارایی مداخلات آموزشی منطبق با مراحل آمادگی روانی, در ارتقای سلامت اثبات شده است. این مطالعه به منظور بررسی اثربخشی مداخله آموزشی با کاربرد مدل مراحل تغییر در ارتقای رفتارهای خودمراقبتی سلامت دهان در دانش آموزان در شهر قزوین انجام شد.مواد و روش ها: در یک مطالعه مداخله ای شاهددار تصادفی با استفاده از نمونه گیری چند مرحله ای, 160 دانش آموز مقطع ابتدایی که در مراحل غیرفعال قرار داشتند, از میان 8 دبستان به طور مساوی در دو گروه آزمون و شاهد قرار گرفتند. داده ها با استفاده از پرسش نامه ای شامل اطلاعات جمعیت شناختی, سازه های مدل تغییر و شاخص تعدیل یافته پلاک دندانی, قبل و شش ماه پس از مداخله ارزیابی شد. برنامه آموزشی شامل 4 جلسه 60-45 دقیقه ای با محوریت تغییر نگرش, بهبود خودکارآمدی, تغییر توازن تصمیم گیری به همراه عکس ها, کلیپ آموزشی و پمفلت برای گروه آزمون ارایه شد. آزمون های c2,Paired-t  و t مستقل, آنالیز واریانس و سپس آزمون تعقیبی Scheffe, آزمون Wilcoxon و Mann-Whithney برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد (a=0.05).یافته ها: قبل از مداخله هیچ یک از دانش آموزان حضور در مراحل فعال (عمل و نگهداری) را گزارش نکردند, در حالی که بعد از مداخله آموزشی 26 درصد از دانش آموزان گروه آزمون حضور در مراحل فعال را گزارش کردند و تعداد افراد مرحله پیش تفکر به نصف کاهش یافت (p value= 0.0003). بهبود معنی دار خودکارآمدی (p value= 0.0006), فرایندهای تغییر(p value= 0.002)  و توازن تصمیم گیری (p value= 0.005) در گروه آزمون مشاهده شد و آموزش قادر به کاهش معنی دار میزان پلاک دندانی (p value= 0.0001) و افزایش رفتار خودگزارشی مراقبت از سلامت دهان (p value= 0.021) بود.نتیجه گیری: مداخله آموزشی بر اساس مراحل تغییر می تواند بر ارتقای رفتارهای مرتبط با سلامت دهان و دندان و شاخص های بالینی دهان و دندان (پلاک دندانی) تاثیرگذار باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محمدی زیدی، عیسی، پاک پورحاجی آقا، امیر، و محمدی زیدی، بنفشه. (1392). اثربخشی مداخله آموزشی بر مبنای تئوری مراحل تغییر در بهبود رفتارهای خودمراقبتی سلامت دهان در دانش آموزان مدارس ابتدایی. مجله دانشکده دندان پزشکی اصفهان، 9(1)، 37-49. SID. https://sid.ir/paper/126478/fa

    Vancouver: کپی

    محمدی زیدی عیسی، پاک پورحاجی آقا امیر، محمدی زیدی بنفشه. اثربخشی مداخله آموزشی بر مبنای تئوری مراحل تغییر در بهبود رفتارهای خودمراقبتی سلامت دهان در دانش آموزان مدارس ابتدایی. مجله دانشکده دندان پزشکی اصفهان[Internet]. 1392؛9(1):37-49. Available from: https://sid.ir/paper/126478/fa

    IEEE: کپی

    عیسی محمدی زیدی، امیر پاک پورحاجی آقا، و بنفشه محمدی زیدی، “اثربخشی مداخله آموزشی بر مبنای تئوری مراحل تغییر در بهبود رفتارهای خودمراقبتی سلامت دهان در دانش آموزان مدارس ابتدایی،” مجله دانشکده دندان پزشکی اصفهان، vol. 9، no. 1، pp. 37–49، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/126478/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button