مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

683
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

780
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی رابطه ی هوش هیجانی و عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشکده ی دندان پزشکی اصفهان

صفحات

 صفحه شروع 75 | صفحه پایان 82

چکیده

 مقدمه: زندگی تحصیلی, از مهم ترین ابعاد زندگی افراد است که تاثیر بسزایی بر ابعاد دیگر زندگی دارد. هوش هیجانی, از موثرترین عوامل کسب موفقیت در عملکرد تحصیلی افراد است. هدف از این مطالعه, تعیین ارتباط هوش هیجانی با عملکرد تحصیلی دانشجویان دکترای عمومی دندان پزشکی اصفهان در سال تحصیلی 1393-1394 بود. مواد و روش ها: در این مطالعه ی توصیفی, از پرسش نامه ی استاندارد هوش هیجانی بار-آن (Bar On Emotional Intelligence) استفاده شد که شامل مشخصات دموگرافیک و سوالات هوش هیجانی با 5 مولفه (درون فردی, بین فردی, سازگاری, مدیریت استرس و خلق عمومی) بود. پرسش نامه بصورت تصادفی در اختیار 156 نفر دانشجوی دانشکده ی دندان پزشکی اصفهان قرارداده شد. معدل دانشجویان به عنوان شاخص وضعیت تحصیلی در نظر گرفته و نمره گذاری بر اساس طیف لیکرت از 1 تا 5 تعیین شد. داده ها توسط نرم افزار SPSS نسخه ی 18 و آنالیزهای آماری توصیفی, ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت (0/05 = α ). یافته ها: نمره ی کل هوش هیجانی زنان (71) 223 و مردان (43) 218/95 بود. نمره ی کل هوش هیجانی افراد مجرد (91) 223/31 بیشتر از متاهلین (23) 218/13 بود. از نظر نوع سکونت, بیش ترین میانگین مربوط به افرادی بود که خانه ی شخصی داشتند (63) 224/12 و کم ترین مربوط به خانه ی استیجاری بود (15) 209/73. عزت نفس, تحمل فشار روانی, شادمانی, همدلی و انعطاف پذیری با عملکرد تحصیلی, ارتباط معنی داری داشت (0/001< p value). نتایج رگرسیون نشان داد, خرده مقیاس خودآگاهی هیجانی (0/014 = p value), عزت نفس (0/014 = p value) و شادمانی (0/024 = p value) در حضور سایر شاخص ها و ویژگی های دموگرافیک با عملکرد تحصیلی, ارتباط معنی داری داشتند (0/770 = r). نتیجه گیری: نمره ی کل هوش هیجانی دختران, بیشتر از پسران بود. بین عملکرد تحصیلی دانشجویان و نوع سکونت شخصی و زندگی با خانواده, تفاوت معنی داری وجود داشت. بین خرده مقیاس های خودآگاهی, عزت نفس, شادمانی و عملکرد تحصیلی, رابطه ی معنی داری وجود داشت.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    بیننده، الهام السادات، حسین پور، سارا، بیننده، الهه سادات، و جباری فر، سیدابراهیم. (1398). بررسی رابطه ی هوش هیجانی و عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشکده ی دندان پزشکی اصفهان. مجله دانشکده دندان پزشکی اصفهان، 15(1 )، 75-82. SID. https://sid.ir/paper/126551/fa

    Vancouver: کپی

    بیننده الهام السادات، حسین پور سارا، بیننده الهه سادات، جباری فر سیدابراهیم. بررسی رابطه ی هوش هیجانی و عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشکده ی دندان پزشکی اصفهان. مجله دانشکده دندان پزشکی اصفهان[Internet]. 1398؛15(1 ):75-82. Available from: https://sid.ir/paper/126551/fa

    IEEE: کپی

    الهام السادات بیننده، سارا حسین پور، الهه سادات بیننده، و سیدابراهیم جباری فر، “بررسی رابطه ی هوش هیجانی و عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشکده ی دندان پزشکی اصفهان،” مجله دانشکده دندان پزشکی اصفهان، vol. 15، no. 1 ، pp. 75–82، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/126551/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا