مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,990
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,020
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه ویژگیهای شخصیتی معلمان با رضایت شغلی آنان در سه مقطع تحصیلی ابتدایی، راهنمایی و متوسطه در شهرستان مسجدسلیمان

صفحات

 صفحه شروع 121 | صفحه پایان 146

چکیده

 هدف پژوهش بررسی رابطه ویژگیهای شخصیتی با رضایت شغلی معلمان بوده است. در این پژوهش 3 ویژگی شخصیتی (درونگرایی, برونگرایی و روان رنجوری) با پنج بعد رضایت شغلی (مدیر, جو سازمانی, وضعیت اقتصادی, توسعه شغلی, وضعیت محیط کار) در گروهی از معلمان زن و مرد در سه دوره ابتدایی, راهنمایی و متوسطه با 6 فرضیه اصلی بررسی شد. روش پژوهش توصیفی, از نوع همبستگی بود و جامعه آماری را کلیه معلمان زن و مرد سه دوره تحصیلی مدارس دولتی شهر مسجد سلیمان تشکیل داده اند (1696 نفر). نمونه مورد مطالعه به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای از میان جامعه آماری (230 نفر) انتخاب شد. برای جمع آوری داده های پژوهش از آزمون شخصیتی آیزنک و آزمون محقق ساخته رضایت شغلی استفاده گردید. پایایی پرسشنامه ها با استفاده از روش ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه ویژگی های شخصیتی 87/0 و برای پرسشنامه رضایت شغلی معلمان 85/0 برآورد گردید. نتایج نشان داد بیشترین میزان رضایت, رضایت از مدیر است و کمترین میزان رضایت, رضایت از مسایل اقتصادی است. بین ویژگی شخصیتی درونگرایی معلمان با میزان رضایت از توسعه شغلی و شرایط محیط کار در سطح 05/0 تفاوت معنادار بوده است. با افزایش ویژگی شخصیتی درونگرایی معلمان, میزان رضایت از توسعه شغلی و شرایط محیط کار کاهش پیدا میکند و ضریب همبستگی بین برونگرایی و شرایط محیط کار در سطح 05/0 معنادار بوده است و بین برونگرایی با شرایط محیط کار نیز رابطه معکوس وجود دارد. بین عوامل جمعیت شناختی با رضایت شغلی نیز تفاوت معناداری مشاهده شد و بین عوامل جمعیت شناختی با ویژگی های شخصیتی با توجه به مدرک, گروه های سنی, جنس و وضعیت تاهل بجز در بعد روان رنجوری در دوره راهنمایی و متوسطه, تفاوت معناداری مشاهده نشده و معلمان مرد روان رنجورتر از معلمان زن هستند.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

نظرپورصمصمامی، پروانه. (1385). رابطه ویژگیهای شخصیتی معلمان با رضایت شغلی آنان در سه مقطع تحصیلی ابتدایی, راهنمایی و متوسطه در شهرستان مسجدسلیمان. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)، 20(10-11)، 121-146. SID. https://sid.ir/paper/127211/fa

Vancouver: کپی

نظرپورصمصمامی پروانه. رابطه ویژگیهای شخصیتی معلمان با رضایت شغلی آنان در سه مقطع تحصیلی ابتدایی, راهنمایی و متوسطه در شهرستان مسجدسلیمان. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)[Internet]. 1385؛20(10-11):121-146. Available from: https://sid.ir/paper/127211/fa

IEEE: کپی

پروانه نظرپورصمصمامی، “رابطه ویژگیهای شخصیتی معلمان با رضایت شغلی آنان در سه مقطع تحصیلی ابتدایی, راهنمایی و متوسطه در شهرستان مسجدسلیمان،” پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)، vol. 20، no. 10-11، pp. 121–146، 1385، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/127211/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button