مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,511
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

355
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ابعاد پداگوژیک دانشگاه مجازی به منظور ارایه یک مدل مناسب

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 26

چکیده

 با توجه به نقش بسیار مهم زیرساخت پداگوژی در تحقق اهداف و رسالتهای دانشگاه مجازی, پژوهش حاضر با هدف ارایه مدلی به منظور کاربست ابعاد پداگوژیک دانشگاه مجازی در کشور به روش توصیفی ـ پیمایشی انجام شده است. برای تحقق هدف کلی, ابتدا 96 بعد و مولفه پداگوژی مجازی از طریق مطالعه منابع مربوط استخراج شد که پس از نظرسنجی به 88 مولفه کاهش یافت و مدل پیشنهادی مشتمل بر پنج بخش اصلی تدوین شد. برای تعیین میزان تناسب مدل پیشنهادی, پرسشنامه ای در مقیاس لیکرت مشتمل بر پنج بخش اساسی تهیه گردید.جامعه آماری این پژوهش را کلیه اعضای هیات علمی متخصص و صاحب نظر دانشگاهها (آزاد اسلامی و دولتی) در زمینه فناوری و فناوری اطلاعات و ارتباطات و آموزش مجازی و یا حداقل آشنا با این زمینه ها با رشته های علوم انسانی, فنی ـ مهندسی و پزشکی در شهرهای تهران, شیراز, اصفهان و تبریز تشکیل داده است. به منظور تعیین مدل مناسب پیشنهادی پرسشنامه روی یک نمونه آماری متشکل از 111 نفر از افراد جامعه آماری اجرا شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روشهای آمار توصیفی (میانگین, انحراف معیار و واریانس) و آمار استنباطی (آزمون t  تک نمونه ای) و همچنین از تحلیل عاملی استفاده گردید. اهم یافته های این پژوهش از این قرارند: 1ـ تدوین مدل پیشنهادی به منظور زیرساخت پداگوژیک دانشگاه مجازی مشتمل بر پنج بخش اساسی 2ـ تعیین تناسب درونی (روایی سازه) مولفه های مدل پیشنهادی از طریق تحلیل عاملی و استفاده از میانگین و آزمون t برای تعیین تناسب شمای کلی مدل, بدین ترتیب که بخش فلسفه و اهداف با ارزش ویژه 517/4, مبانی نظری با ارزش ویژه 578/3, مراحل اجرایی با ارزش ویژه 208/4, و نظام ارزشیابی از مدل با ارزش ویژه 084/2, در اکثر موارد تناسب درونی (روایی سازه) بالایی را نشان دادند. همچنین فلسفه و اهداف با میانگین 18/4, مبانی نظری با میانگین 021/4, مراحل اجرایی با میانگین 40/4, و نظام ارزشیابی از مدل با میانگین 36/4, در مقایسه با میانگین ثابت 3 مورد تایید بسیار بالاتر از میانگین مقیاس پاسخگویی قرار گرفت. ولی در مورد بخش سوم مدل یعنی چارچوب ادراکی (مولفه ها و زیرمولفه های پداگوژیک) در تحلیل عاملی مرتبه اول 24 عامل استخراج گردید که چون تعداد آنها زیاد بود تحلیل عاملی مرتبه دوم صورت گرفت که در نتیجه آن 5 عامل استخراج شد و از 88 زیرمولفه, 9 زیرمولفه به دلیل اینکه بر بیش از یک عامل بار مشابه داشتند حذف گردیدند و تعداد 79 زیرمولفه باقی ماند که در 5 عامل  (بعد پداگوژیک) توزیع گردیدند. بدین ترتیب مدل پیشنهادی اولیه در چهار بخش فلسفه و اهداف, مبانی نظری, مراحل اجرایی و نظام ارزشیابی از مدل تایید شد, ولی در بخش چارچوب ادراکی ترکیب زیرمولفه ها و مولفه ها تغییر یافت و مدل نهایی به دست آمد. در نهایت مدل پیشنهادی با میانگین 02/4 در مقایسه با میانگین مقیاس که 3 در نظر گرفته شد و مقدار, t=15.313 که در سطح P<0.001 معنادار می باشد, مورد تایید بالاتر از متوسط مقیاس پاسخگویی قرار گرفت.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

جعفری، پریوش، و سعیدیان، نرگس. (1385). ابعاد پداگوژیک دانشگاه مجازی به منظور ارایه یک مدل مناسب. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)، 20(12)، 1-26. SID. https://sid.ir/paper/127251/fa

Vancouver: کپی

جعفری پریوش، سعیدیان نرگس. ابعاد پداگوژیک دانشگاه مجازی به منظور ارایه یک مدل مناسب. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)[Internet]. 1385؛20(12):1-26. Available from: https://sid.ir/paper/127251/fa

IEEE: کپی

پریوش جعفری، و نرگس سعیدیان، “ابعاد پداگوژیک دانشگاه مجازی به منظور ارایه یک مدل مناسب،” پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)، vol. 20، no. 12، pp. 1–26، 1385، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/127251/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button