مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

11,221
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

3,581
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل محتوای کتاب علوم تجربی پایه پنجم ابتدایی بر مبنای الگوی حل مساله دیویی

صفحات

 صفحه شروع 86 | صفحه پایان 95

چکیده

 پژوهش حاضر درصدد ارزیابی محتوای کتاب علوم تجربی پایه پنجم ابتدایی بر مبنای دیدگاه حل مساله دیویی است. ملاک تحلیل محتوا, مراحل حل مساله از دیدگاه دیویی و مهارت های ضروری آن است. تحلیل رویکرد عمومی کتاب به حل مساله با استفاده از تکنیک ویلیام رومی و مطالعه رویکرد کتاب به مراحل و مهارت های ضروری حل مساله مطابق دیدگاه دیویی, به وسیله دو چک لیست مراحل حل مساله و مهارت های ضروری حل مساله با پایایی 87.5 درصد انجام شد. یافته های پژوهش حاکی از آن است که در کتاب نسبت به حل مساله, مراحل و مهارت های آن کم توجهی شده است, در سازمان دهی محتوا, تنها 3 درس از 11 درس کتاب چارچوب ارائه محتوا, و فعالیت های آن با مراحل حل مساله انطباق دارد. لذا زمینه ساز تدریس به شیوه حل مساله نیست. مهارت های ضروری حل مساله نیز که در 10 مولفه مهارت های مشاهده, طبقه بندی, اندازه گیری, کاربرد ابزار, جمع آوری اطلاعات, فرضیه سازی و پیش بینی, تفسیر یافته ها و نتیجه گیری, تشخیص متغیر ها, برقراری ارتباط, ارزیابی و طراحی تحقیق طبقه بندی شده, موردکم توجهی است و به طور یکنواخت نیز به کار گرفته نشده اند و تفاوت آنها طیفی از  0تا 37 فراوانی را شامل می شود. بیشترین توجه به مهارت تفسیر, استنباط و نتیجه گیری و کمترین توجه نسبت به مهارت های تشخیص متغیرها و ارزیابی است. سایر مهارت ها نیز با فراوانی نامتوازن و نامتعادل میان این دو حیطه پراکنده هستند.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

امیراحمدی، یونس، ایروانی، شهین، و شرفی، محمدرضا. (1391). تحلیل محتوای کتاب علوم تجربی پایه پنجم ابتدایی بر مبنای الگوی حل مساله دیویی. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)، 9(35)، 86-95. SID. https://sid.ir/paper/127255/fa

Vancouver: کپی

امیراحمدی یونس، ایروانی شهین، شرفی محمدرضا. تحلیل محتوای کتاب علوم تجربی پایه پنجم ابتدایی بر مبنای الگوی حل مساله دیویی. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)[Internet]. 1391؛9(35):86-95. Available from: https://sid.ir/paper/127255/fa

IEEE: کپی

یونس امیراحمدی، شهین ایروانی، و محمدرضا شرفی، “تحلیل محتوای کتاب علوم تجربی پایه پنجم ابتدایی بر مبنای الگوی حل مساله دیویی،” پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)، vol. 9، no. 35، pp. 86–95، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/127255/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button