مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

770
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

860
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل و نقد دلالت های تعلیم و تربیت چندفرهنگی با تأکید بر آرای میشل فوکو

صفحات

 صفحه شروع 127 | صفحه پایان 145

چکیده

 هدف پژوهش حاضر, تحلیل و نقد دلالت های تعلیم و تربیت چندفرهنگی با تأکید بر آرای میشل فوکو است. برای دستیابی به این هدف از روش های تحلیل مفهومی و انتقادی بهره گرفته شده است. فوکو به عنوان یک نظریه پرداز پست مدرن با طرح نظریة انتقادی درصدد ارائة نوعی از تعلیم و تربیت است که در آن مسئلة فرهنگ و عدالت از اهمیت خاصی برخوردار است. او ضمن انتقاد از روابط قدرت در نظام های آموزشی دلالت های قابل توجهی در تعلیم و تربیت چندفرهنگی ارائه کرده است. از نظر او اساس تربیت باید مبتنی بر شیوه های دموکراتیک و غیر اقتدارگرایانه باشد و علایق اعضا و اجزای متعدد سازندة جامعه اعم از دیگر فرهنگ ها, باید مورد توجه قرار گیرد. فوکو متون درسی را به عنوان عملکردهای ساخته تاریخ, جامعه و صاحبان قدرت نقد می کند و معتقد است که همواره از متون به عنوان ابزار قدرت بهره گرفته شده است. با بررسی آرای تربیتی فوکو می توان اذعان نمود رهنمودهای ضمنی وی به ایجاد عدالت آموزشی و فرهنگی می انجامد. با این وجود نقدهایی نیز ازجمله؛ بحرانی شدن بازنمایی واقعیت, تأکید بر نسبی گرایی معرفت شناختی, واگرایی سیاست های تعلیم و تربیت, عدم پیش فرض های لازم در بحث گفتمان و عدم ارائة راه حل برای معضلات تربیتی, به آرای او می توان وارد کرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    احمدآبادی آرانی، نجمه، احمدی هدایت، حمید، و فرمهینی فراهانی، محسن. (1398). تحلیل و نقد دلالت های تعلیم و تربیت چندفرهنگی با تأکید بر آرای میشل فوکو. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)، 16(34 (پیاپی 61) )، 127-145. SID. https://sid.ir/paper/127284/fa

    Vancouver: کپی

    احمدآبادی آرانی نجمه، احمدی هدایت حمید، فرمهینی فراهانی محسن. تحلیل و نقد دلالت های تعلیم و تربیت چندفرهنگی با تأکید بر آرای میشل فوکو. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)[Internet]. 1398؛16(34 (پیاپی 61) ):127-145. Available from: https://sid.ir/paper/127284/fa

    IEEE: کپی

    نجمه احمدآبادی آرانی، حمید احمدی هدایت، و محسن فرمهینی فراهانی، “تحلیل و نقد دلالت های تعلیم و تربیت چندفرهنگی با تأکید بر آرای میشل فوکو،” پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)، vol. 16، no. 34 (پیاپی 61) ، pp. 127–145، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/127284/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button