مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,341
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

895
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

طراحی الگوی برنامه درسی تربیت اخلاقی دورة متوسطه دوم مبتنی بر نظریه برخاسته از داده ها

صفحات

 صفحه شروع 34 | صفحه پایان 47

چکیده

تربیت اخلاقی یکی از ابعاد مهم تربیت و از مهم ترین مسائل آموزشی و پرورشی است. برای دستیابی به اهداف مهم این بُعد تربیت, به ارائة الگویی در زمینة برنامه درسی تربیت اخلاقی نیاز است. نیل به الگوی برنامه درسی تربیت اخلاقی مبتنی بر دیدگاه های اخلاقی که هدف اصلی پژوهش است, می تواند نیل به طراحی برنامه درسی جامع در زمینة تربیت اخلاقی را فراهم سازد. این پژوهش با هدف طراحی الگوی برنامه درسی تربیت اخلاقی دورة متوسطه دوم انجام شد. برای ارائة الگوی برنامه درسی تربیت اخلاقی از روش نظریه برخاسته از داده ها استفاده شد. حوزة مورد مطالعة این پژوهش, مبانی نظری و دیدگاه صاحبنظران رشته های برنامه ریزی درسی و فلسفة تعلیم و تربیت دانشگاه های کشور با درجة استادیار به بالا بوده است. بر اساس روش نمونه گیری هدفمند, آن افرادی که تألیفاتی در این زمینه داشتند مورد مطالعه و مصاحبه قرار گرفتند. پس از تبیین مبانی نظری و دیدگاه صاحبنظران مؤلفه های اصلی و مقولات و زمینه ها استخراج شد و الگوی برنامه درسی پیشنهاد و عناصر مرتبط با برنامه درسی استخراج شده است. مدل پیشنهادی پژوهش در زمینة الگوی برنامه درسی تربیت اخلاقی دورة متوسطه دوم دولتی مشتمل بر 9 عامل سیاست های محیط کلان, اهداف برنامه درسی, محتوای برنامه درسی تربیت اخلاقی, فرایندهای یاددهی یادگیری, استفاده از فناوری اطلاعات, تعامل مستمر با مراکز علمی و پژوهشی, مشارکت معلمان در تولید برنامه درسی, روش های ارزشیابی و ویژگی پذیرندگان است. بر این اساس «طراحی الگوی برنامه درسی تربیت اخلاقی دورة متوسطه دوم» به عنوان مقوله محوری بر مبنای شرایط علی «سیاست ها و اهداف محیطی» و از طریق راهبردهای «مشارکت معلمان در تولید برنامه درسی» و «تعامل مستمر با مراکز علمی» با در نظر گرفتن "ویژگی پذیرندگان" (به عنوان زمینة الگو) محقق می شود و به تحقق "پیامدهای آموزشی و پرورشی" منجر می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    گندمکار، دنیا، قلتاش، عباس، هاشمی، سیداحمد، و ماشینچی، علی اصغر. (1398). طراحی الگوی برنامه درسی تربیت اخلاقی دورة متوسطه دوم مبتنی بر نظریه برخاسته از داده ها. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)، 16(34 (پیاپی 61) )، 34-47. SID. https://sid.ir/paper/127288/fa

    Vancouver: کپی

    گندمکار دنیا، قلتاش عباس، هاشمی سیداحمد، ماشینچی علی اصغر. طراحی الگوی برنامه درسی تربیت اخلاقی دورة متوسطه دوم مبتنی بر نظریه برخاسته از داده ها. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)[Internet]. 1398؛16(34 (پیاپی 61) ):34-47. Available from: https://sid.ir/paper/127288/fa

    IEEE: کپی

    دنیا گندمکار، عباس قلتاش، سیداحمد هاشمی، و علی اصغر ماشینچی، “طراحی الگوی برنامه درسی تربیت اخلاقی دورة متوسطه دوم مبتنی بر نظریه برخاسته از داده ها،” پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)، vol. 16، no. 34 (پیاپی 61) ، pp. 34–47، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/127288/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا