مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

925
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

855
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تبیینی نو از مولفه های برنامه درسی پنهان با تاکید بر پدیدارشناسی ون منن

صفحات

 صفحه شروع 8 | صفحه پایان 21

چکیده

 پژوهش حاضر با استفاده از دو روش تحلیل مفهومی و استنتاجی به دنبال ارائه تبیینی نو از مولفه های برنامه درسی پنهان با تاکید بر پدیدارشناسی ون منن است تا بتواند سهمی در افزایش دانش در حوزه معرفتی مذکور داشته باشد. نتایج نشان می دهد, برنامه درسی پنهان شامل یادگیری های غیر ملموس, غیررسمی و ضمنی ارزش ها, هنجارها و نگرش ها است که به واسطه معلمان, کارکنان, فرایندهای غیر رسمی آموزش, تعاملات معلم و شاگرد و تفاسیر دانش آموز از رویدادها و محیط سازمانی ایجاد و انتقال می یابد. پدیدارشناسی ون منن با کمک به حصول تجارب و شناخت فردی حائز آن است که فراگیران را در یادگیری عمیق و بنیادی یاری نماید, بنابراین روش متناسبی در بازشناسی حوزه عمیق و کمتر شناخته شده برنامه درسی پنهان است. پدیدارشناسی ون منن در مولفه های برنامه درسی پنهان واجد تجارب زیسته خاصی چون, دانش آموز (مساله محوری, خودراهبری, خود اکتشافی, انعطاف پذیری و...), معلم (کارگزار, زمینه ساز در تکوین نگرش و انگیزه دانش آموز و مدیر چالش های کلاسی حاوی تجارب زیسته خاص برای دانش آموز), محتوای درسی (زمینه ساز کسب تجارب درونی دانش آموز متناسب با نیازهای خاص وی), تدریس (فعالیتی شهودی و خلاق به همراه نتایج پیش بینی نشده در دانش آموزان) و ارزشیابی (زمینه ای برای درک برخی تجارب زیسته دیگر در راستای ماهیت واقعی کلاس, درس, یادگیری و نیز سنجش دانش آموز توسط نظام آموزشی) است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سبحانی نژاد، مهدی، احمدآبادی آرانی، نجمه، نجفی، حسن، عبداله یار، علی، و محمدی، آزاد. (1396). تبیینی نو از مولفه های برنامه درسی پنهان با تاکید بر پدیدارشناسی ون منن. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)، 14(27 (پیاپی 54) )، 8-21. SID. https://sid.ir/paper/127411/fa

    Vancouver: کپی

    سبحانی نژاد مهدی، احمدآبادی آرانی نجمه، نجفی حسن، عبداله یار علی، محمدی آزاد. تبیینی نو از مولفه های برنامه درسی پنهان با تاکید بر پدیدارشناسی ون منن. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)[Internet]. 1396؛14(27 (پیاپی 54) ):8-21. Available from: https://sid.ir/paper/127411/fa

    IEEE: کپی

    مهدی سبحانی نژاد، نجمه احمدآبادی آرانی، حسن نجفی، علی عبداله یار، و آزاد محمدی، “تبیینی نو از مولفه های برنامه درسی پنهان با تاکید بر پدیدارشناسی ون منن،” پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)، vol. 14، no. 27 (پیاپی 54) ، pp. 8–21، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/127411/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button