مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,617
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

922
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

روند رشد کمی آموزش عالی خصوصی و دولتی در کشور جمهوری اسلامی ایران

صفحات

 صفحه شروع 73 | صفحه پایان 110

چکیده

 امروزه نیروی انسانی متخصص و ماهر مهمترین عنصر توسعه اقتصادی, اجتماعی و فرهنگی کشورها محسوب می شود. نقش سرمایه انسانی یک کشور در میزان رشد و توسعه اقتصادی آن اهمیتی بیش از گذشته یافته است, بنابراین سرمایه گذاری در آموزش عالی یکی از اساسی ترین راهها برای دستیابی به توسعه اقتصادی - اجتماعی محسوب می شود. با توجه به نقش حیاتی آموزش عالی در تربیت نیروی انسانی, گسترش آموزش عالی به لحاظ کمی و کیفی در کشور ایران که کشوری در حال توسعه است, ضرورتی اجتناب ناپذیر تلقی می شود. هدف کلی این پژوهش, بررسی روند رشد موسسات آموزش عالی خصوصی در کشور ایران و مقایسه آن با موسسات آموزش عالی دولتی است. این پژوهش از نوع کاربردی و روش تحقیق آن توصیفی - پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش نیز شامل کلیه دانشگاهها و موسسات آموزش عالی دولتی و خصوصی (دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه غیرانتفاعی) کشور ایران است و برای بررسی عمیق آن سرشماری کامل انجام شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که در دو دهه اخیر امکانات و بودجه دولتی نتوانسته پاسخگوی این ضرورت باشد, لذا تاسیس, توسعه و تجهیز دانشگاهها و موسسات آموزش عالی خصوصی و غیردولتی که بخش اعظم آن را دانشگاه آزاد اسلامی تشکیل می دهد, مورد توجه ویژه قرار گرفته و رشد چشمگیری نیز داشته است. هم اکنون تعداد دانشجویان شاغل به تحصیل در بخش خصوصی حتی بیش از دانشجویان بخش دولتی است (بازرگان, 2000). به لحاظ وظیفه خطیری که بر عهده این بخش است, دانش دقیق از توانمندی های این بخش و برنامه ریزی برای آینده آن از اهمیتی انکارناپذیر برخوردار است. بنابراین در این پژوهش ابتدا زمینه های ایجاد و روند توسعه آموزش عالی خصوصی در بعضی کشورهای جهان مورد کند و کاو قرار گرفته و سپس با ارایه تاریخچه مختصری از آموزش عالی خصوصی در کشور جمهوری اسلامی ایران, روند رشد موسسات آموزش عالی خصوصی و دولتی در آن, بررسی می شود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    آل آقا، فریده، کشاورز، محسن، و رحیمی، محسن. (1387). روند رشد کمی آموزش عالی خصوصی و دولتی در کشور جمهوری اسلامی ایران. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)، 22(20)، 73-110. SID. https://sid.ir/paper/127457/fa

    Vancouver: کپی

    آل آقا فریده، کشاورز محسن، رحیمی محسن. روند رشد کمی آموزش عالی خصوصی و دولتی در کشور جمهوری اسلامی ایران. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)[Internet]. 1387؛22(20):73-110. Available from: https://sid.ir/paper/127457/fa

    IEEE: کپی

    فریده آل آقا، محسن کشاورز، و محسن رحیمی، “روند رشد کمی آموزش عالی خصوصی و دولتی در کشور جمهوری اسلامی ایران،” پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)، vol. 22، no. 20، pp. 73–110، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/127457/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button