مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

15,305
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

4,435
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

صلاحیت های حرفه ای معلمان آموزش عمومی و ارایه چارچوب ادراکی مناسب

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 22

چکیده

 هدف این پژوهش بررسی صلاحیت های حرفه ای معلمان دوره آموزش عمومی به منظور ارایه چارچوب مناسب بوده و با روش توصیفی پیمایشی انجام شده است. از مرور متون و پیشینه پژوهش 8 مولفه اصلی و 99 زیرمولفه استخراج شد و بر اساس آن پرسشنامه اول تدوین گردید. روایی محتوایی پرسشنامه را صاحبنظران تایید کردند و پایایی آن پس از اجرای مقدماتی از طریق محاسبه ضریب آلفای کرانباخ 96/0 محاسبه گردید. جامعه آماری این پژوهش معلمان مقاطع ابتدایی و راهنمایی (آموزش عمومی) شهر اصفهان به تعداد 6880 نفر بودند که 400 نفر از آنها بر اساس جدول کرجسی و مورگان به صورت نمونه گیری تصادفی نسبی انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح توصیفی و استنباطی (تحلیل عاملی, t وابسته,  tمستقل و t تک متغیره) صورت گرفت. تجزیه و تحلیل نتایج نشان داد که بین وضعیت موجود و مطلوب صلاحیت های معلمان تفاوت وجود دارد و در کلیه مولفه های اصلی تفاوت معنادار است (001/P£0) وضع موجود صلاحیت های معلمان آموزش عمومی نشان  می دهد که در بعد شخصیتی و اخلاقی در وضعیت بالاتر از متوسط قرار دارند, ولی در بعد آموزشی, رفتاری شناختی و مدیریتی در سطح متوسط و در مولفه های فناوری, توسعه حرفه ای, فکری و تدریس از وضعیت ضعیفی برخوردارند. پس از انجام تحلیل عامل, 9 مولفه اصلی و 90 گویه شناسایی و دوباره نامگذاری شد. بر اساس نتایج تحلیل عاملی, چارچوب ادراکی صلاحیت های معلمان طراحی گردید. متخصصان و صاحبنظران آموزشی درجه تناسب اجزای چارچوب را با میانگین 63/4 از 5 تایید کردند.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

نیکنامی، مصطفی، و کریمی، فریبا. (1388). صلاحیت های حرفه ای معلمان آموزش عمومی و ارایه چارچوب ادراکی مناسب. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)، 23(23)، 1-22. SID. https://sid.ir/paper/127489/fa

Vancouver: کپی

نیکنامی مصطفی، کریمی فریبا. صلاحیت های حرفه ای معلمان آموزش عمومی و ارایه چارچوب ادراکی مناسب. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)[Internet]. 1388؛23(23):1-22. Available from: https://sid.ir/paper/127489/fa

IEEE: کپی

مصطفی نیکنامی، و فریبا کریمی، “صلاحیت های حرفه ای معلمان آموزش عمومی و ارایه چارچوب ادراکی مناسب،” پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)، vol. 23، no. 23، pp. 1–22، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/127489/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button