مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,195
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

889
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تأثیر نظریة انتقادی بر نظریه پردازی در حوزة مطالعات برنامه درسی

صفحات

 صفحه شروع 62 | صفحه پایان 74

چکیده

 هدف پژوهش حاضر, تبیین نظریه های منبعث از نظریه انتقادی در حوزه مطالعات برنامه درسی و کاربردهای آن است. روش مورد استفاده در این پژوهش, توصیفی-تحلیلی و برای دستیابی به داده های معتبر از روش"بررسی مستندات"بهره گرفته شده است. نتایج نشان می دهد که نظریه های کلیدی منبعث از نظریه انتقادی شامل, نظریه بازتولید, نظریه مقاومت و برنامه درسی پنهان می باشند. نظریة بازتولید به دنبال ارائه این ایده است که نظام تربیتی در پوشش برنامه درسی با فراهم کردن شرایطی خاص به بازتولید فرهنگ موجود پرداخته و در خدمت ایدئولوژی حاکم است. برنامه درسی پنهان به این امر اشاره دارد که در لوای برنامه درسی مدرسه, نظام حاکم به صورت پنهان اما آگاهانه دانش آموزان را در جهت مورد نظر سوق می دهد. نظریه مقاومت به این امر اشاره دارد که دانش آموزان طبقه پایین لزوماً در برابر برنامه درسی مدرسه که به بازتولید وضع موجود مبادرت می کند, منفعل نبوده بلکه در برابر آن مقاومت می کنند؛ بنابراین اصلی ترین نقشی که نظریه انتقادی در حوزه مطالعات برنامه درسی گذاشته, جهت گیری برنامه درسی از پارادایم سنت گرایی به بازمفهوم گرایی است. در این فضا نظریه پردازان با در دست گرفتن عَلَم سیاسی و مطرح کردن دیدگاه های نئومارکسیستی در برنامه درسی این رشته را از فضای تکنیکی برنامه ریزی درسی به مطالعات برنامه درسی و حوزه ای کاملاً متأثر از فرهنگ و سیاست قلمداد نمودند و معلمان را به عنوان کارگزاران برنامه درسی تحت عناوین کارگزاران و روشنفکران مردمی قلمداد کرده و آن ها را موظف نموده تا به عنوان کاری اخلاقی-سیاسی, نظام سیاسی را به چالش بکشند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    منصوری، سیروس، کریمی، محمدحسن، کوثری، مجید، و عابدینی بلترک، میمنت. (1397). تأثیر نظریة انتقادی بر نظریه پردازی در حوزة مطالعات برنامه درسی. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)، 15(32 (پیاپی 59) )، 62-74. SID. https://sid.ir/paper/127503/fa

    Vancouver: کپی

    منصوری سیروس، کریمی محمدحسن، کوثری مجید، عابدینی بلترک میمنت. تأثیر نظریة انتقادی بر نظریه پردازی در حوزة مطالعات برنامه درسی. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)[Internet]. 1397؛15(32 (پیاپی 59) ):62-74. Available from: https://sid.ir/paper/127503/fa

    IEEE: کپی

    سیروس منصوری، محمدحسن کریمی، مجید کوثری، و میمنت عابدینی بلترک، “تأثیر نظریة انتقادی بر نظریه پردازی در حوزة مطالعات برنامه درسی،” پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)، vol. 15، no. 32 (پیاپی 59) ، pp. 62–74، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/127503/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا