مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,710
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,000
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

استاد راهنمای پنهان: برنامه درسی برآمده از تعامل استاد راهنما و دانشجو در پایان نامه های کارشناسی ارشد (مورد مطالعاتی رشته علوم تربیتی)

صفحات

 صفحه شروع 38 | صفحه پایان 50

چکیده

 برنامه درسی پنهان محصول نگاه همه جانبه به تجربه یادگیرندگان است که در قلمرو آموزش عالی نیز به طور ویژه ای مورد توجه بوده است. در این میان, در پایان نامه به عنوان درسی که محتوای آن بر اساس مساله پژوهشی به وجود می آید و به طور انفرادی بین استاد و دانشجو تعریف می شود, نوعی برنامه درسی روییدنی توسط دانشجو تجربه می گردد که همان برنامه درسی پنهان است. در پژوهش حاضر مولفه ها و ارتباطات میان آنها در برنامه درسی پنهان ناشی از این تعامل مورد بررسی قرار گرفته است. ابزار جمع آوری اطلاعات مصاحبه های نیمه ساختاری بوده و مورد مطالعاتی پژوهش, رشته علوم تربیتی یکی از دانشگاه های تهران است. به این منظور, نمونه ای هدفمند از دانشجویان دوره کارشناسی ارشد (8 نفر) رشته علوم تربیتی انتخاب شد و در طول مدت تجربه این برنامه درسی مورد بررسی قرار گرفتند. اطلاعات جمع آوری شده به روش استراس و کوربین کدگذاری شد و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در نهایت, با تقسیم فرآیند انجام پایان نامه به سه مرحله انتخاب استاد راهنما, شروع تعامل و استمرار تعامل نشانگرهایی برای هر مرحله شناسایی و بررسی شد. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد که دانشجویان انتظار تجربه یک فرایند هدایت گری از سوی استاد راهنما دارند و تصور اولیه آنها از فرآیند راهنمایی مغایر با چیزی است که برای آنها شکل می گیرد, لذا برای جبران تفاوت موجود در موقعیت مورد انتظار و آنچه در عمل تجربه می شود, معمولا «استاد راهنمای پنهان» را برای پرکردن خلا بین موقعیت مورد انتظار و موجود بر می گزینند.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

بزرگ، حمیده، و خاکباز، عظیمه سادات. (1392). استاد راهنمای پنهان: برنامه درسی برآمده از تعامل استاد راهنما و دانشجو در پایان نامه های کارشناسی ارشد (مورد مطالعاتی رشته علوم تربیتی). پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)، 10(9 (پیاپی 36))، 38-50. SID. https://sid.ir/paper/127525/fa

Vancouver: کپی

بزرگ حمیده، خاکباز عظیمه سادات. استاد راهنمای پنهان: برنامه درسی برآمده از تعامل استاد راهنما و دانشجو در پایان نامه های کارشناسی ارشد (مورد مطالعاتی رشته علوم تربیتی). پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)[Internet]. 1392؛10(9 (پیاپی 36)):38-50. Available from: https://sid.ir/paper/127525/fa

IEEE: کپی

حمیده بزرگ، و عظیمه سادات خاکباز، “استاد راهنمای پنهان: برنامه درسی برآمده از تعامل استاد راهنما و دانشجو در پایان نامه های کارشناسی ارشد (مورد مطالعاتی رشته علوم تربیتی)،” پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)، vol. 10، no. 9 (پیاپی 36)، pp. 38–50، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/127525/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button